Scriptie - Zelfrijdende wagentjes haalbaar in nieuwe productielijn

Een nieuwe productielijn inpassen in een beperkte ruimte, de bestaande flow optimaliseren en uitzoeken of zelfrijdende karretjes met voorraad hun geld waard zijn: bachelorstudent Laurens Latomme hoefde zich tijdens zijn stage niet te vervelen.

De opleiding:

Bachelor Logistiek Management HoGent

De titel van de scriptie:

Optimalisatie van de productielogistiek bij Assa Abloy

Promotoren:

Piet Wallays (HoGent), Frank Saelens (Assa Abloy)

Aan de slag!

Assa Abloy is een gerenommeerde fabrikant van sluitsystemen en cilindersloten, met vestigingen in Nieuwpoort en in het buitenland. Toen in het kader van een herstructurering een groot deel van de Nederlandse productieactiviteit van de groep naar Nieuwpoort zou verhuizen, bracht dat een hoop logistieke uitdagingen met zich mee. Aan student Laurens Latomme om die in kaart te brengen en er oplossingen voor te bedenken. “Ik moest een goed overzicht krijgen van de productieflow en tegelijkertijd meedenken over het ontwerp van de nieuwe productielay-out. De ruimte was beperkt. Ik moest ook uitzoeken waar er verder geoptimaliseerd kon worden. De groep plande investeringen in optimalisatie”, zegt Latomme.

Concreet: bepaalde productiecellen hadden meer ruimte nodig, terwijl de productielay-out toch zo compact mogelijk moesten worden gehouden. Ook de inzet van AGV’s (automatisch geleide voertuigen, n.v.d.r.) moest worden bekeken. Die konden vermijden dat de medewerkers zelf stocks af en aan moeten brengen. Personeel met de skills om het productiewerk tot een goed einde te brengen, is schaars. Hoe meer zij zich met hun hoofdtaak konden bezighouden, hoe beter voor de productiviteit. Een uitdaging waar Latomme drie maanden mee bezig was.

“Ik heb heel wat plattegronden moeten uittekenen voor de nieuwe productielay-out – met trajecten voor die AGV’s – voordat we op een definitieve versie uitkwamen”, zegt Latomme. “Er doken steeds nieuwe aspecten op om rekening mee te houden.”

Met behulp van geavanceerde software ontwierp Latomme simulaties die duidelijk maakten wat er gebeurde als er een, twee of drie van die AGV’s op de werkvloer rondreden. “Het voordeel van zo’n simulatie is dat je kunt visualiseren waar je mee bezig bent”, klinkt het.

De belangrijkste les?

“Intern transport kost veel geld. Een AGV zet je pas in als je een goede kosten-batenanalyse hebt gemaakt. Je moet je afvragen of het al dan niet duurder is als een fysieke persoon dat doet. In Nieuwpoort bracht het wel degelijk op wanneer werknemers niet meer zelf de orders moesten rondbrengen."

'Ook het belang van data kan niet onderschat worden. Elk voorstel moet je onderbouwen met cijfers.”

Het resultaat?

18/20 voor het eindwerk, 17/20 voor de stage

En nu?

“Intussen ben ik twee weken bezig als student in Master Supply Chain Management van de Universiteit Tilburg. Dat is een opleiding van anderhalf jaar en bouwt voort op de richting logistiek management. In België heb je vooralsnog geen masterrichting die daar 100% op aansluit. Na mijn studies hoop ik mijn weg te vinden in supplychainmanagement.”

Michiel Leen