Scriptie: Goederen met non-conforme afmetingen efficiënt vervoeren

Bij de Artevelde Hogeschool zijn bachelorproeven heuse groepswerken. Een vierkoppig team studenten hielp Acco Brands een manier te vinden om goederen met non-conforme afmetingen efficiënt te vervoeren.

De opleiding

Bachelor Logistiek Management aan de Artevelde Hogeschool 

Titel 

Acco Brands – Onderzoek naar het transport van whiteboards met non-conforme afmetingen

Promotor

Kris Buggenhoudt

Aan de slag! 

Bachelorstudenten Jade Van den Bossche, Jeroen Van Wijnsberge, Olivier Van Kerrebroeck en Mathias Standaert onderzochten de meest geschikte transportoplossing voor het vervoer van goederen met non-conforme afmetingen of goederen die niet op een europallet passen. "Deze goederen zijn bovendien ook vrij fragiel door de afmetingen", klinkt het.

"Voor dit onderzoek hebben wij met dertien transportbedrijven samengewerkt en een kwalitatief interview met hen afgenomen. Deze bedrijven waren zowel traditionele pakjesdiensten als expressdiensten en distributeurs. We namen ook bedrijven van verschillende groottes op in ons onderzoek, gaande van multinationals over grotere Belgische bedrijven tot kleinere lokale bedrijven."

Naast het interview, waarin de meer kwalitatieve aspecten rond de organisatie van het transport aan bod kwamen, onderzochten de studenten ook de tarieven, vergeleken op basis van fictieve trajecten. Hierbij simuleerden ze verschillende trajecten naar de elf steden waar de concentratie van klanten van de opdrachtgever het grootst was in België, Nederland, Frankrijk en Luxemburg. Per traject werd een onderscheid gemaakt tussen het transport van de vijf meest verkochte producten, het zwaarste product, het lichtste product en het product met de langste afmeting. Op die manier ontstond een duidelijk beeld van de kostprijs van het transport in verschillende situaties.

"De grootste conclusie uit ons onderzoek is dat er verschillende uitkomsten mogelijk zijn, afhankelijk van welk criterium het bedrijf het belangrijkste vindt", laten de studenten optekenen. "Als de focus op prijs ligt, komt een specifieke pakjesdienst naar voren als beste oplossing. Is de kwaliteit van het transport het belangrijkste, dan komt een bepaalde distributeur naar voren als beste oplossing. De expressdiensten vallen buiten beschouwing omdat de prijs van het transport veel te duur is in vergelijking met de waarde van het product."

De grootste les?

"De grootste les uit dit eindwerk is dat het toch een hele opgave is om als groep tot eenzelfde conclusie te komen. We hielden altijd met ieders mening rekening en elk lid moest zijn akkoord geven voor we een beslissing namen", klinkt het. "Ondanks de moeilijke opdracht om een bachelorproef met vier personen te schrijven, hebben wij goed samengewerkt en zijn we samen tot een mooi resultaat gekomen."

"Een ander probleem tijdens het onderzoek was het verkrijgen van informatie. Het werd snel duidelijk dat transportbedrijven niet staan te springen voor de transport van het betreffende product, dat in een nichemarkt zit. We hebben veel transportbedrijven gecontacteerd, maar het grootste deel had aangegeven geen interesse te hebben voor participatie in dit project."

Score?

18/20

En nu?

"Ik studeer nog verder en volg nu een schakeljaar tot master in de bedrijfskunde", zegt Jade van den Bossche. "Nadien behoort een job in de logistieke wereld zeker tot de mogelijkheden. Het vak heeft mij altijd enorm geboeid, en ik heb tijdens mijn opleiding goede resultaten behaald. Ik liep ook een boeiende stage bij Hamann International Logistics, een gekende logistieke dienstverlener. Hier deed ik bruikbare kennis op en heb ik de opgedane theorie omgezet in de praktijk. Ik werk ook al zes jaar als jobstudent in het magazijn van Brantano."

Haar collega Jeroen Van Wijnsberge volgt momenteel de opleiding vedrijfskunde aan de Vrije Universiteit Brussel. "Zo wil ik een nog beter inzicht krijgen in de werking van een bedrijf als geheel", klinkt het. "Een job in de logistieke wereld zie ik zeker en vast zitten omdat het een sector is die constant evolueert. Innovatie speelt hier een zeer belangrijke rol en ik denk dat wij in België als draaischijf van de logistieke operaties in Europa hier zeker kunnen toe bijdragen. Vorig academiejaar heb ik een zeer boeiende stage gelopen bij Honda Motor Europe Logistics, waar een vervolg aan kwam in de vorm van een vakantiejob. Ook daar werd voor mij duidelijk dat logistiek een zeer boeiend terrein is." 

Mathias Standaert: "Ik werk momenteel op de fleet en facility afdeling van een transportbedrijf. Wij staan in voor het beheer en de opvolging van de vloot (vrachtwagens, trailers, vorkheftrucks, firmawagens), alsook de staat van de verschillende bedrijfslocaties. Ik koos voor deze job omdat het twee van mijn passies combineert: logistiek en techniek."

"Voor ik aan de opleiding Bedrijfsmanagement afstudeerrichting Logistiek begon, behaalde ik het diploma Technology Management aan hogeschool Odisee in Gent", zegt Olivier Van Kerrebroeck. "Momenteel ben ik aan het werk als Purchase Assistant bij Aluvision in Deinze. Aluvision is producent en wereldwijde verdeler van modulaire standenbouw. Deze job geeft mij de kans om naast mijn economische kennis ook mijn technische kennis te gebruiken en verder te ontwikkelen."

Michiel Leen