Schipper Arno Klaes: “Zo’n wrak in kaart brengen is niet evident”

Hydrograaf Kevin Verelst en schipper Arno Klaes monitoren constant het veranderende 'landschap' op de bodem van de Schelde. Recent slaagden ze erin om fraaie beelden te maken van een reeds lang gezonken vrachtschip.

De bodem van de Schelde verandert constant van uiterlijk. Om de rivier bevaarbaar te houden, houden de hydrografen van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) de rivierbodem nauwlettend in de gaten. Een recente missie in ideale omstandigheden – hoogwater, weinig stroming – gaf hydrograaf Kevin Verelst en schipper Arno Klaes van het hydrografisch vaartuig Hondius de gelegenheid om een reeds lang gezonken scheepswrak gedetailleerd in kaart te brengen.

Eindelijk in hoge resolutie 

De Alca, die zonk in 1963, ligt in de Schaar van Noord, een nevenwater van de bocht van Bath. Daar ligt het schip eigenlijk in niemands weg, omdat het buiten de vaargeul ligt, maar de hydrografen checken niettemin regelmatig de toestand van het wrak. Op 5 november kregen ze de kans om het, met behulp van een geavanceerde sonar, gedetailleerd in beeld te brengen. “Deze apparatuur ‘luistert’ naar de rivierbodem," zegt Verelst. "De ‘multi beam sonar' levert 3.072 meetpunten per seconde op, wat de hoge resolutie van de beelden verklaart."

Later deze maand gaat Verelst met het hydrografisch vaartuig Henry De Vos nog enkele wrakken aan een gelijkaardige ‘fotoshoot’ onderwerpen. Ter hoogte van Hoboken en het veer van Mariekerke liggen immers nog een paar fraaie wrakken in de vaargeul. Vijf kilometer bij de Alca uit de buurt sluimert ook de ‘Atlantide’ op de rivierbodem.

 Nooit tegen zin

Verelst vertelt met passie over zijn werk. “Deze job combineert twee werelden: het is geen puur uitvoerende, en ook geen pure bureaujob. Ik ga nooit tegen mijn zin werken. Op maandag en dinsdag gaan we er vaak op uit. Ons werkgebied beslaat de hele Belgische Schelde. Daarna verwerken we de gegevens en sturen we bijvoorbeeld de baggerteams af op zones die dreigen te verzanden."

Bij de missie naar het wrak van de Alca stond schipper Arno Klaes aan het roer. “Zo’n wrak in kaart brengen is niet evident”, weet hij. “Je moet het wrak localiseren en er vervolgens heel traag omheen varen om een accuraat beeld te krijgen. Zo’n schip is ook hol, wat voor galm zorgt, en dus voor storing op het signaal. Ik ben blij om te zien dat we het schip eindelijk zo mooi in beeld hebben kunnen brengen.”

Michiel Leen