Sara Van Gelder: "Meer samenwerking voor doorbraak digitalisering"

Een van de professionele transfers van 2020 was die van Sara Van Gelder van BRUcargo naar Nallian. In een interview voor het jongste Flowsmagazine deelt zij haar inzichten over het belang van digitalisering en de weg daarnaartoe.

Bij veel luchthavens staat digitalisering hoog op de agenda. Hoewel de coronacrisis sommige processen vertraagde, liet die ook de voordelen van digitalisering zien. “In 2021 blijft de samenwerking tussen de verschillende partijen de grootste horde die luchthavens moeten nemen”, zegt Sara Van Gelder van Nallian, dat via een open netwerk logistieke partners laat samenwerken. 

De luchtvrachtindustrie is van oudsher gefragmenteerd. Veel gebeurde tot voor kort grotendeels op papier. De digitalisering zorgt voor efficiëntere processen en meer transparantie. “De coronacrisis heeft die digitalisering alleen maar belangrijker en dringender gemaakt,” zegt Sara Van Gelder, cargo community solution manager bij Nallian. “Natuurlijk brengt de crisis de nodige uitdagingen mee: nieuwe contacten leggen en workshops organiseren, het gebeurt momenteel volledig online. Dit is soms complex door onze internationale klanten die vaak in een andere cultuur, tijdzone en taal werken.”  

Neveneffecten

Maar de coronaperiode laat heel wat voordelen van de digitalisering bovendrijven. “Het zijn neveneffecten waar we oorspronkelijk minder mee bezig waren, maar die nu hun diensten bewijzen”, legt Van Gelder uit. “Veel van onze toepassingen focussen op het landside managementproces, waarbij op een cargozone veel partijen met elkaar in aanraking komen om zendingen klaar te maken voor het vliegtuig of de lastmiledistributie. De typische pijnpunten die we daar trachten op te lossen, zijn wachttijden, pieken, ‘idle times’, de overhandiging van cargo beter en vlotter doen verlopen en het personeel efficiënter plannen. Met onze tools kunnen ze proactiever werken omdat ze weten wie er wanneer waarvoor komt. Het papierloos en ‘touchless’ maken van processen en de betere spreiding van medewerkers op de cargozone, blijken nu een interessant neveneffect te hebben, met name dat ze helpen om de regels rond het bewaren van een veilige afstand te respecteren.” 

Efficiëntere processen 

De ene luchthaven staat al verder op het vlak van digitalisering dan de andere. Brussels Airport speelde altijd al een voortrekkersrol met BRUcloud, maar ook heel wat andere Europese, Aziatische en Amerikaanse luchthavens springen nu op de kar om een ‘community cargo cloud’ op te starten.  

Vaak komt het initiatief van de luchthaven zelf, die bijvoorbeeld zijn landsideprocessen efficiënter en beter wil maken, of een beter inzicht wil krijgen in de doorlooptijden en mijlpalen van de zendingen die op de luchthaven worden behandeld (visibiliteit). Het digitaliseren van processen geeft een onmiddellijk operationeel voordeel. “Maar het is niet gemakkelijk om dit te doen, want iedere speler is afhankelijk van de partij voor en na hem in de logistieke keten”, zegt Sara Van Gelder. “Daarom moeten we de verschillende spelers stimuleren om samen te werken en de volledige taart te doen groeien, in plaats van alleen naar hun eigen stuk te kijken. Daarom is één centrale speler die zo’n programma voor de hele community in gang zet, zo belangrijk. In ons land is dat bijvoorbeeld Air Cargo Belgium, dat de belangen van alle spelers behartigt.” 

Netwerkeffect 

Anderzijds speelt ook het netwerkeffect een belangrijke rol, zeker in tijden van COVID-19. Voor onder meer farma is het interessant om met andere luchthavens projecten voor transparante trade lanes op te zetten. “Daarbij maken ze niet alleen op hun eigen luchthaven de processen gestroomlijnd, efficiënt en transparant, maar krijgen ze een zending van origine tot bestemming op één manier van werken en maken ze kwaliteitsafspraken. Op die manier delen de luchthavens data voor de volledige logistieke keten.” 

Door die kwaliteitsmetingen kunnen ze proactief werken. Voor elke stap in het proces meten ze de verschillende data-elementen. “Als je weet dat bij stap vijf iets verkeerd loopt, waardoor er vertraging ontstaat, dan kun je proactief partijen informeren of engageren om een correctie door te voeren. Dan gaat het niet om processen stroomlijnen, maar wel de transparantie-insteek.”  

Maturiteit 

Zelf heeft Nallian de ambitie om in 2021 zowel meer luchthavens aan boord te krijgen in het netwerk als het groeitraject van de luchthavens waar ze al mee samenwerken, te begeleiden zodat ze matuur worden. “Onze missie is: ‘Making the world operate as one’. We willen niet alleen technologie voor gegevensuitwisseling en toepassingen verder uitbouwen en verkopen, maar ook het implementatietraject begeleiden zodat de community’s evolueren naar een standaardmanier van digitaal werken. Hoe delen ze hun ervaringen en hoe maken ze dat de medewerkers het ook toepassen? Want het is niet voldoende om de verbintenis van de luchthaven of de bedrijven uit de community te hebben, het project moet ook in alle geledingen van het bedrijf gebruikt en omarmd worden. De medewerkers moeten de voordelen voelen en beseffen dat het voor hen belangrijk is om het te doen.” 

Melanie De Vrieze

Interesse om dit interview in printversie te lezen? U krijgt het laatste Flowsmagazine van 2020 gratis toegestuurd op eenvoudig verzoek. Mail naar marketing@flows.be en we doen het nodige.