Cargo Velo: “Mobiliteitsuitdagingen in Antwerpen groter dan in Gent”

De Gentse fietskoerierdienst Cargo Velo overtuigt al enkele maanden Antwerpse bedrijven om hun goederen met de fiets te laten leveren. “Milieu, mobiliteit en duurzame tewerkstelling zijn belangrijke factoren”, zegt oprichter Sander Vandenberghe.

Dagelijks rijden er ongeveer tien fietskoeriers van Cargo Velo door het centrum van Gent, en sinds enkele maanden ook in Antwerpen. In de cargobikes van de fietskoeriers, al dan niet uitgerust met een trailer, zitten zowel kleine zendingen van webshops als goederen van 120 kilo. 

Cargo Velo werd in 2012 opgericht door Sander Vandenberghe. Hij was afgestudeerd als bio-ingenieur bodem- en waterbeheer en doctoreerde op extreme neerslag. “Op een bepaald moment had ik het wel gezien met opleidingen en diploma’s", vertelt hij. "Ik besliste mijn passie voor avontuurlijke fietsreizen om te zetten in een eigen koerierdienst. Mijn inspiratie kwam van diverse initiatieven uit het buitenland, meer bepaald uit Wenen. Ik was ervan overtuigd dat veel stedelijke transporten met een fiets konden.” 

Anno 2019 is Cargo Velo uitgegroeid tot een professionele logistieke speler, die hij samen met zijn medevennoot Jochen Fonck managet. Die bracht zijn jarenlange ervaring als softwarearchitect in 2017 aan boord. 

Duurzame tewerkstelling

De focus lag in eerste instantie op grotere cargo, maar algauw nam Vandenberghe het werk erbij van de typische fietskoeriers, die met de rugzak rondreden. Zijn idee sloeg aan. Al snel kwamen de eerste medewerkers aan boord. “Naast de milieuvoordelen hecht ik als fietskoerierdienst veel belang aan duurzame tewerkstelling. Daarom zocht ik naar de meest ideale vorm. Aanvankelijk werkte ik met interimkrachten, maar dat bleek te duur. Het is een bewuste keuze om met zo veel mogelijk vast personeel te werken. Om de kwaliteitsvolle service voor onze klanten te behouden, is het belangrijk dat de medewerkers echt betrokken zijn.”

Thuisleveringen

De activiteiten van Cargo Velo steunen op drie pijlers. Een eerste zijn de exprestransporten of tijdsgebonden leveringen van de ene naar de andere kant van de stad. Daarnaast focust Cargo Velo op stadsdistributie: vanuit het depot aan de stadsrand (Gentbrugge) leveren de fietskoeriers in de binnenstad. Een derde pijler is e-commerce, die vooral b2c-gericht is, met een sterke focus op tijdsvakleveringen. “Het meest sprekende voorbeeld zijn de tientallen thuisleveringen die we dagelijks doen voor supermarkt Lidl.” 

Onderaanneming

De klanten van Cargo Velo zijn divers. "Voor de medische sector doen we het transport tussen de verschillende ziekenhuizen en labo’s", legt Sander Vandenberghe uit. "Daarnaast rijden we in onderaanneming voor Fedex, bijvoorbeeld op meer complexe sites zoals het UZ Gent en binnen het stadscentrum. Alle winkels van Proximus in het stadscentrum zijn herleid tot een drop bij ons. Wij doen dan de fijnmazigere bedeling in de stad. We vervangen met andere woorden de bestelwagen door onze fiets.” 

Uitbreiding naar Antwerpen

Bij Sander Vandenberghe kriebelde het al langer om uit te breiden en om zijn ervaringen en knowhow van in Gent naar een andere stad uit te rollen. “Antwerpen was de meest logische keuze”, zegt hij. “Daar worden we ondersteund door Slim naar Antwerpen. De mobiliteitsuitdagingen zijn in Antwerpen nog groter. De congestie- en wegenwerkenproblematiek, samen met de invoering van de lage emissiezone (LEZ), maken de nood nog acuter. Als fietskoerier winnen we steevast van de auto’s en de bestelwagens.” 

De manier van werken is ongeveer dezelfde. “In Gent verzetten we wel meer werk. Soms zijn we met tien koeriers tegelijk bezig, in Antwerpen is het nog veel bescheidener. We draaien momenteel veel proefprojecten in Gent, die we in een latere fase ook naar Antwerpen zullen uitrollen. Ook het omgekeerde gebeurt.” 

Futureproof

Cargo Velo is actief in een sector waar de prijzen onder druk staan en het niet evident is om de marges te halen. “Zeker niet als je met deftig personeel wil werken.” Maar Sander Vandenberghe wil niet inboeten op kwaliteit. “Daarom vinden we operationele efficiëntie belangrijk. Achter de schermen investeerden we veel in software, onder meer voor onze dispatchingactiviteiten. We willen geen explosieve groei via grote sommen risicokapitaal, maar een ambitieuze groei door onze praktijkervaring en een gezonde financieringsmix. Cargo Velo is futureproof om alle klanten te bedienen en interessante samenwerkingen op te zetten.”

Melanie De Vrieze