Corona dwingt Cargo Velo tot focus op thuislevering en last mile

De nieuwe lockdown voelt als zuur in de benen voor Cargo Velo. Het fietskoerierbedrijf blijft niet bij de pakken neerzitten en focust nu meer op thuislevering en last-miledistributie. “Dat moet ons futureproof maken”, zegt Sander Vandenberghe.

Tijdens de eerste lockdown leed Cargo Velo veel omzetverlies omdat de klanten de deuren sloten. “We zitten aan het einde van de keten. Dat had een grote impact op onze activiteiten. We hebben heel wat koeriers op tijdelijke werkloosheid moeten zetten”, zegt Sander Vandenberghe, medeoprichter van Cargo Velo. Lokale handelaars die op een 'agile' manier initiatieven lanceerden om aan de consument te leveren, maakten het omzetverlies gedeeltelijk goed.

Attentie voor werknemers thuis

De coronacrisis verplichtte Cargo Velo om hard na te denken over de toekomst. “Naast onze expertise in lokale 'same day'- en expresleveringen focussen we nu op twee extra domeinen”, legt Sander Vandenberghe uit. Een eerste is de thuislevering. “Dat deden we al in beperkte mate, maar door de crisis hebben we dat versneld doorgevoerd.”

Met de Velopackpakketservice komt Cargo Velo tegemoet aan de stijgende vraag vanuit de online- en e-commercewereld om een volwaardige, duurzame fietspakketservice aan te bieden in stedelijk gebied. “We bundelden vroeger wekelijks de pakketten en vervoerden die tussen de driehoek Gent, Antwerpen en Brussel met elektrische voertuigen. Dat hebben we nu opengetrokken naar dagelijkse leveringen in de steden zelf. Want we merkten dat de grotere spelers die veel volume hadden, op zoek waren naar alternatieven om de pieken aan te kunnen.” 

Vandenberghe ziet dat de Velopack Service nauw aansluit bij bedrijven die relatiegeschenken sturen of hun medewerkers die thuiszitten een attentie willen sturen voor sinterklaas, kerst of omdat het moeilijke tijden zijn. 

Laatste sprint

Een tweede focus is de verdere professionalisering in de last-miledistributie. Steeds meer bedrijven zoeken naar een duurzame levering binnen de stad. “Als transporteur moet je een totaaloplossing aanbieden”, legt Vandenberghe uit. “Daarom zijn we gaan samenwerken met City Depot. Het bedrijf bundelt op een slimme en duurzame manier goederen en levert ze met een minimum aan logistieke bewegingen in handels- en woonkernen. Wij doen de laatste sprint met de kleinere volumes.” 

Investeerders

Cargo Velo is nu ook verhuisd van Gentbrugge naar de gebouwen van City Depot in Gent om die samenwerking te verstevigen. “Die twee domeinen, thuislevering en last-miledistributie, moeten ons futureproof maken. Tot nog toe hebben we veel eigen middelen gebruikt. Daarom kijken we nu uit naar investeerders die ons meer financiële ademruimte kunnen geven.”

Melanie De Vrieze