Ron Oomens regelt reizen voor zeevarenden: “Veel puzzelwerk vereist”

Ook zeevarenden keren weleens terug naar huis. Niet met het schip, maar per vliegtuig. Bedrijven als BCD Travel, dat recent ging samenwerken met het Duitse BSM, specialiseren zich in die reizen. Teamleader Ron Oomens kent het klappen van de zweep.

Er beweegt wat in de wereld van het zakelijk vliegverkeer voor zeevarenden. Het Nederlandse BCD Travel, gespecialiseerd in wereldwijd zakenreismanagement, ging recent een joint venture aan met de Duitse groep Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM). Op die manier kunnen beide bedrijven timmeren aan een dynamisch aanbod van maritieme zakenreizen. Wij wilden weleens weten wat er allemaal komt kijken bij het transport van zeevarenden. Ron Oomens, teamleader bij BCD, zit al bijna twintig jaar in de branche en kent het klappen van de zweep.

“Wij begeleiden de zeevarenden van a tot z, met boeking voor vliegtuigen, hotels en huurauto’s of ferry’s en taxi’s. Bij de verschillende klanten overleggen we met de crewplanners over wat er nodig is. De ene klant heeft bijvoorbeeld meer hotels nodig dan de andere. Ook de keuze voor comfort- of businessclass is voor elk bedrijf anders.”

Geen nine to five 

In tegenstelling tot sommige andere zakelijke reizigers, zijn de zeevarenden volgens Ron niet zo veeleisend. De job zelf kan dat wel zijn: crewplanners willen de opkomende en afgaande crews zo efficiënt mogelijk aan en van boord, dus soms is het last-minutewerk. “Een nine-to-fivejob is het niet, je moet best flexibel en een beetje creatief zijn”, weet Ron. Bovendien is het door de veelheid aan nationaliteiten best puzzelen met documenten en visa. Heel wat zeevarenden hebben bijvoorbeeld een nationaliteit die hen verhindert om via de VS te reizen. Dan is het aan Ron en zijn collega’s om een oplossing te vinden. “Belangrijk is dat de bemanningsleden niet zomaar overal kunnen overstappen, en dat ze bij een overstap voldoende tijd hebben om in te checken of door de douane te gaan. Daar moet je allemaal rekening mee houden als je een traject uitwerkt.”

Huzarenstukje 

Als er vertraging opduikt of er wordt een vlucht gecanceld, dan is het aan het reisbedrijf om snel een oplossing te bedenken. “Ooit hebben we op de luchthaven nog een crew van boord moeten halen die al in het vliegtuig zat. Hun vervangers waren niet komen opdagen, dus konden zij eigenlijk nog niet naar huis.” 

Dergelijke huzarenstukjes maken de job spannend. “Ooit heb ik een chartervlucht voor een hele crew in twee uur geregeld en de lucht in gekregen. Als zoiets lukt, is het heerlijk”, weet Ron. 

De joint venture met de Duitsers zorgt voor nieuwe technologische oplossingen. “Er komen heel wat nieuwe producten en diensten bij, daar zal de klant de vruchten van plukken. Maar de automatisering kan niet alles overnemen. In deze job zul je altijd mensen nodig hebben om de klanten te begeleiden.”

Michiel Leen