Kris Derison: "Duaal leren kans voor werving technische profielen"

De scholen van de Antwerpse scholengroep PTS zoeken nog bedrijven die leerlingen willen opleiden op het werk. Flanders Ship Repair zet alvast mee zijn schouders onder het programma.

Duaal leren, waarbij leerlingen een (groot) deel van de schoolweek doorbrengen op de werkvloer, is een goede oplossing voor jongeren die liever de handen uit de mouwen steken dan heelder dagen op de schoolbanken te slijten. De scholen van de Antwerpse scholengroep PTS zoeken nog bedrijven die leerlingen willen opleiden op het werk. Flanders Ship Repair zet alvast mee zijn schouders onder het programma.  

Drie dagen bij bedrijf

Kris Derison overziet als pathway supervisor bij de provincie Antwerpen de trajecten duaal leren voor de scholengroep PTS. “De leerlingen zijn drie dagen per week op het bedrijf aanwezig, de twee overige volgen ze les op school. Voor bedrijven is het een mooie kans om leerlingen met een schaars technisch profiel op te leiden in functie van hun noden. Vaak blijven de leerlingen na het behalen van hun diploma in dienst bij het bedrijf dat hen heeft opgeleid.”  

Verschillende maritieme en transportbedrijven zetten al mee hun schouders onder het traject. Zo leverde Katoen Natie praktijkmaterialen voor de opleiding. Derison is nog op zoek naar extra bedrijven die een of meerdere leerlingen willen opleiden. “In Vlaanderen staan we nog maar aan het begin van de expansie. In Nederland en Duitsland is het duaal leren al verder ingeburgerd.”  

Aandacht voor ambacht

Rigo Van den Eynden (foto 2) van Flanders Ship Repair is een van de werkgevers die in het traject meestapte. “We hebben twee leerlingen in opleiding, maar dat mogen er van ons gerust meer worden”, klinkt het. “Op deze manier houden we de beroepskennis, het ambacht en de knowhow van de Vlaamse scheepsherstellers levend in onze bedrijven. In veel richtingen van het technisch en beroepsonderwijs is de aandacht voor het ambacht afgenomen. Jongens met handen aan hun lijf, gasten die willen werken, kunnen via duaal leren toch hun gading vinden.” 

Rigo geeft toe dat zoiets een intensieve begeleiding vergt. “Soms hebben de gasten een stevig verleden achter de rug, maar het zijn leerlingen naar mijn hart en wij begeleiden hen graag. Dat past ook in onze filosofie als sociaal familiebedrijf. Op deze manier vinden ze hun plaats in de maatschappij en op de arbeidsmarkt. En uiteraard hopen we leerlingen achteraf aan boord te kunnen houden. Maar we begrijpen ook dat ze de job als springplank kunnen gebruiken voor hun carrière. Bedrijven als het onze hebben evenwel baat bij geschoolde vaklui, en daar werken we op deze manier graag aan mee: wij en onze collega’s in de sector hebben de jonge instroom nodig om onze toekomstplannen te realiseren.” 

Michiel Leen