PortXL Shakedown: "Nog meer spelers als strategische partners gezocht"

Tijdens de tweede Shakedown van accelerator PortXL in Antwerpen valt bij de presentatie van de zes laureaten op hoeveel routinewerk de nieuwste technologie uit handen kan nemen. Tegen de volgende editie wil PortXL nog meer havenspelers als partner.

De Shakedown is voor zes start-ups de bekroning van hun traject bij start-upaccelerator PortXL. Vrijdagnamiddag stelden de zes uitverkoren bedrijven hun businesscase aan het grote publiek voor in het Antwerpse Felixpakhuis. De bijeenkomst had als 'mascotte' de 16e-eeuwe stadsbouwmeester Gilbert Van Schoonbeke, voorvader aller Antwerpse projectontwikkelaars en architect van grote delen van de Antwerpse binnenstad en historische haven. De keuze voor de visionaire Van Schoonbeke is volgens havenschepen Annick De Ridder niet toevallig. De innovatoren van vandaag kunnen volgens haar Antwerpen en zijn haven naar een nieuwe gouden eeuw loodsen. 

Wat meteen opvalt bij de presentatie van de zes bedrijven, is de manier waarop vele toepassingen erop gericht zijn het personeel routinetaken uit handen te nemen. Mavisoft demonstreert bijvoorbeeld een performante cameratechnologie die het visueel inspecteren van containers bij MSC grotendeels automatiseert. De computer herkent zelfs deuken, krassen en roestplekken, zodat inspecteurs het niet meer zelf moeten doen en de kans op menselijke fouten kleiner wordt. 

Byebye rompslomp 

Process Delight maakt dan weer komaf met de overload aan niet-urgente mails en andere administratieve rompslomp. Die slorpen tot 69 dagen per werknemer per jaar op. "Dergelijke overload leidt tot burn-outs en personeelsverloop", zegt Tim Govaert van Process Delight. "Dit levert honderden euro's efficiëntiewinst per werknemer op." MSC installeerde het systeem in zijn captain's room en kon zo 80% van de business as usual automatiseren. Zo komt meer tijd vrij voor de zaken die meer aandacht nodig hebben.

CNext ontwikkelde dan weer een toepassing die het voor bedrijven mogelijk maakt om op basis van artificiële intelligentie na te gaan welke klanten dreigen weg te gaan bij een bedrijf. Door die op tijd te spotten, kunnen verkoops- en klantenservicemedewerkers efficiënter worden ingezet om eventueel in te grijpen. Prospecteren wordt zo eenvoudiger. 

Veilig varen en werken

Smartship bouwt op zijn beurt bestuurssystemen voor boten en schepen die een zintuiglijke feedback geven aan wie het vaartuig bestuurt. Gashendels en andere bestuurselementen zijn zo gebouwd dat ze een sensoriële feedback geven aan wie het vaartuig bestuurt. Zo willen ze scheepsongevallen tegengaan. Volgens Smartship zijn die vaak het gevolg van het teveel aan informatie waarmee je op een moderne brug van een schip wordt geconfronteerd. 

Romware demonstreert dan weer een wearable voor havenarbeiders, waarmee het te allen tijde duidelijk is wie zich waar op de kade bevindt. Die 'digitale' visibiliteit moet werkongevallen op de kade vermijden. 

Evolution Energie ontwikkelt dan weer tools waarmee de CO2-uitstoot kan worden gemonitord. Aan de vooravond van IMO 2020 geen onbelangrijke evolutie. Het Franse bedrijf kan bogen op referenties als Total, BASF en Borealis en kan ook Port of Antwerp als referentie voorleggen. 

Partners gezocht

De zes bedrijven krijgen een certificaat van PortXL. Na afloop was PortXL-directeur Cees-Willem Koorneef zeer tevreden. "We hebben zes zeer concrete casussen met veel potentieel in de kijker kunnen zetten. In de nabije toekomst hopen we wel nog enkele grote bedrijven uit de havenwereld bij ons ecosysteem te betrekken." 

Nu zijn MSC, DEME, EY en Havenbedrijf Antwerpen al structurele partners. Dat mogen er in de toekomst dus meer worden. 

Michiel Leen