Port of Antwerp Community Week: menukaart aan brandend actuele thema's

Met de 'Community Week' brengt Havenbedrijf Antwerpen de brede havengemeenschap samen voor een reeks – virtuele – debatten en sessies rond prangende kwesties. Denk aan de recente fusie met Zeebrugge, duurzaamheid en de COVID-relance.

Van woensdag 24 tot en met vrijdag 26 februari organiseert Havenbedrijf Antwerpen een ‘Community Week’, met een waaier aan online-events rond onder andere de commerciële strategie en de duurzame toekomstvisie van de haven. Chief communication & marketing officer Nathalie Van Impe maakt ons wegwijs in het programma.

Debat voeden 

“Port of Antwerp presenteert elk jaar zijn commerciële plan. Dit jaar wilden we meer vertellen dan het puur commerciële verhaal”, klinkt het. “We bieden een programma dat het debat voedt rond belangrijke thema’s die de haven en de community bezighouden.”

Nathalie overzag de samenstelling van het programma, dat een brede waaier van onderwerpen aansnijdt. Zo staan er sessies gepland over de toekomstvisie van de nieuwe fusiehaven, waarbij ook de Zeebrugse havencommunity aanwezig is in de persoon van APZI-voorzitter Marc Adriansens. Ook sessies over het project ECA (Complex Project Extra Containercapaciteit Antwerpen) en de grote ‘reset’ na de COVID-crisis staan op het programma. In het panel voor het laatstgenoemde thema is ook het World Economic Forum vertegenwoordigd, waarin Port of Antwerp een prominente rol speelt.

Menukaart

In het afgelopen jaar konden Nathalie en haar team ervaren welke digitale formules goed of minder goed werken. “We willen deelnemers niet heel de dag aan hun computer kluisteren, dat is niet realistisch. Daarom is het programma in verschillende deelthema’s opgesplitst. Deelnemers kunnen kiezen welke sessies voor hen het interessantste zijn. Het programma is opgevat als een menukaart waarin iedereen zijn gading vindt.”

Aperitief

Ook krijgen deelnemers de kans om te netwerken: na de sessies van openingsdag woensdag 24 februari is een online aperitief voorzien. “In kleine digitale ‘breakout rooms’ met een eigen host kunnen deelnemers in kleine groepjes van gedachten wisselen. Bij ons digitale event rond de Modal Marketplace hebben we die aanpak al eens kunnen testen. We hopen natuurlijk snel weer fysieke evenementen te kunnen organiseren, maar de digitale ervaringen die we in het afgelopen jaar hebben opgedaan, zullen we ook in de toekomst kunnen gebruiken.”

Inschrijven voor de Community Week kan hier. Meer info vragen via mail kan hier.

Michiel Leen