Julie Van den Audenaerde (UA/MSC): “Papier niet meer van deze tijd”

Digitalisering is aan de orde van de dag in de transport- en logistieke sector, maar is het wetgevend kader wel aangepast? In haar masterproef stelt Julie Van den Audenaerde dat de regels aan een update toe zijn.

Julie behaalde de master in Maritiem en Logistiek Management aan de Universiteit Antwerpen. Ze had al een diploma in de rechten. Wanneer we haar bellen, is ze al aan de slag op de claimsafdeling van MSC én heeft ze net vernomen dat haar masterproef bekroond is met een grote onderscheiding.  

Wet 100 jaar oud

“Het onderwerp van mijn scriptie werd voorgedragen vanuit FORWARD Belgium”, zegt Julie. “Vanuit mijn rechtenachtergrond ging ik aan de slag. Op basis van gesprekken met verschillende spelers uit de expeditiesector, het Havenbedrijf, maar ook de bankensector, ontdekte ik al snel dat het wetgevend kader aan een update toe is. Niet verwonderlijk, sommige regelgeving is al zo’n honderd jaar oud.”  

Een concreet voorbeeld: wanneer één partij in de keten zijn bill of lading op papier wil, moet het document op papier de keten doorlopen. En dat ondanks het feit dat de digitale bill of lading al even bestaat. Ook het feit dat België de wetgeving rond e-CMR (digitale vrachtbrief) nog niet heeft geratificeerd, zorgt voor ongeduld in de sector. In het zeevervoer steken enkele verouderde verdragen eveneens de verdere digitalisering stokken in de wielen. “Voor bepaalde kwesties in verband met fytosanitaire certificaten en gevaargoed bestaat weliswaar een Europese verordening, maar die gaat pas in 2024 in. Dat is nog erg lang”, zegt Julie. "Daarbij is het probleem voornamelijk dat autoriteiten de digitale variant niet altijd aanvaarden, op basis van de nieuwe eFTI-verordening 2020/1056 dienen autoriteiten die wel te aanvaarden."

Samenwerking

Wanneer digitale platformen een grotere rol gaan spelen in de logistieke keten, is er een aangepaste regelgeving nodig in verband met aansprakelijkheid, en een duidelijk inhoudelijk kader voor verschillende transportdocumenten. Werk genoeg aan de winkel, kortom. “De goedkeuring van e-CMR is echt prioritair. Maar ook in andere geledingen van de keten wordt het hoog tijd dat autoriteiten digitale documenten accepteren. Samenwerking is daarbij heel erg belangrijk. Want zowel de actoren in de sector zelf als de autoriteiten kunnen een facilitator zijn van de digitalisering in transport en logistiek. Wat nu nog een van de grootste obstakels tot digitalisering in de sector blijkt, namelijk samenwerking tussen de verschillende spelers in de maritieme supplychain, is tegelijk de beste kans op succes, lijkt me."

Papieren kwijt

Intussen wendt Julie haar kennis aan bij het claimsdepartement van MSC. De maritieme wereld is haar niet onbekend: haar vader heeft gevaren en haar oom is in de scheepvaart actief. “Deze sector leek me interessanter dan de advocatuur”, klinkt het enthousiast. “Ik zie in mijn dagelijkse werk ook de noodzaak van digitalisatie. Papieren documenten raken bijvoorbeeld weleens zoek. Zoiets is toch niet meer van deze tijd?"

Michiel Leen