Nieuwjaarsbrief Philippe Oyen, ASV (Antwerpse Scheepvaartvereniging)

In onze serie nieuwjaarsbrieven blikt een auteur uit de brede logistieke sector terug naar 2019 en vooruit naar 2020. Vandaag leest u de nieuwjaarsboodschap van Philippe Oyen, voorzitter van de Antwerpse Scheepvaartvereniging (ASV).

Beste Flowslezer,

Flows heeft me opnieuw gevraagd om een nieuwjaarsbrief te schrijven. Ik dank hen daarvoor, maar ik moet helaas toegeven dat dit ieder jaar moeilijker wordt. Zeker als ik moet schrijven over wat ons in de eerste plaats verbindt, namelijk de Antwerpse haven en de Vlaamse economie.

Het ligt natuurlijk voor de hand om jullie allen eerst en vooral een goede gezondheid te wensen. Ik wens u dit dan ook van harte toe. Even terzijde wil ik toch opmerken dat de Antwerpse Scheepvaartvereniging ook haar steentje bijdraagt tot de ondersteuning van bijvoorbeeld de strijd tegen kanker. Dit om maar te zeggen: een goede gezondheid is alles.

Dat de haven van Antwerpen in goede gezondheid verkeert, hebben we niet zo lang geleden kunnen lezen. We noteren een groei van 1,3% voor 2019, wat nu neerkomt op 238 miljoen ton overslag en voor containers een groei van 6,9% oftewel 11,87 miljoen teu ... Cijfers waar ook een voorzitter van de scheepvaartvereniging uitermate tevreden mee kan zijn.  

U heeft ook kunnen lezen dat de breakbulksector er slechter aan toe is. Veel slechter. Een daling van 18% naar 8,35 miljoen ton! Van een goede gezondheid is hier geen sprake en ja, onze vriend Trump speelt daar een rol in. De handelsoorlogen treffen deze sector hard. We zetten een stap terug in de tijd als we denken dat we beter af zijn door een muur van quota's en importheffingen te bouwen. 

De 'nv USA' doet het wel goed. De laagste werkloosheidscijfers, decente groei, rendement op bijvoorbeeld pensioenfondsen dat gemiddeld boven de 20% ligt, enzovoort. De 'cv België' – laat het ons zo noemen –  doet het daarentegen bijzonder slecht.  De 'cv België' waar iedereen over alles en nog wat iets in de pap te brokkelen heeft – of je nu Vlaming, Waal of Brusselaar bent, of je links of rechtsgezind bent, of je een hardwerkende volwassene of een spijbelend kind bent, of je een bruine kiekendiefliefhebber bent of niet – die 'cv België' staat stil of evolueert met zo'n traagheid dat veel projecten decennia of zelfs generaties duren.   

Ik had het in het begin even over kanker. Wel, de traagheid in beslissingen en de uitvoering daarvan hier in België is een kanker die dient bestreden te worden, willen we een gezonde oftewel groeiende economie. Het zoeken naar bijvoorbeeld een federale regering is maar één voorbeeld van die traagheid. Het uitrollen van een nationaal 5G-netwerk een ander. Maar er zijn jammer genoeg ook veel voorbeelden in onze havensector. 

Kunnen we snel werk maken van bijvoorbeeld die verzelfstandiging van, laat ons beginnen met de jonge, loodsen? In de breakbulk wachten we nog altijd op het opstarten van een constructieve dialoog ter verbetering van de laad-  en losprocessen om het behoud van die breakbulksector te bewerkstelligen. Het voorkeursbesluit van ECA is nu genomen door de Vlaamse regering, maar nu moet het eigenlijke proces nog beginnen. ETA ECA?? Het tackelen van de verschillende douanethema’s voor scheepsagenten en verladers zijn ook processen die veel te lang duren. 

De ASV probeert aan al die kar(ren) te trekken en ik dank alle ASV-collega’s voor hun continue inzet, hoe frustrerend het ontbreken van resultaten ook moge zijn. Ik dank iederen die bereid is om samen met de ASV die thema’s met de noodzakelijke 'due diligence' te behartigen, zodat niet alleen de haven van Antwerpen maar ook Vlaanderen verder kan groeien.

Beste lezers, ik wens u verder een voorspoedig en vooral gezond 2020.

Philippe Oyen, voorzitter Antwerpse Scheepvaartvereniging (ASV)

 

U krijgt ook de nieuwjaarswensen van onze partner

www.portmade.com