Nieuwjaarsbrief Lennart Heip (verladersorganisatie OTM)

Onze reeks nieuwjaarsbrieven gaat haar laatste week in. Vrijdag verschijnt de laatste. Vandaag een bijdrage vanuit de verladersorganisatie OTM, van de hand van voorzitter Lennart Heip.

De wereld is er in 2019 niet eenvoudiger op geworden. Op het internationale toneel blijven de Verenigde Staten voor gespannen zenuwen zorgen, met rechts en links handelsconflicten waar Europa de dupe van dreigt te worden. Het Verenigd Koninkrijk heeft op de valreep de brexit goedgekeurd zonder enig spoor van een handelsakkoord met de EU. In het Midden-Oosten blijft het rommelen en China kent ook niet meer de sterke groei die het tot voor kort jaar na jaar kon optekenen. Tegen die achtergrond was het beursjaar 2019 een echt boerenjaar en heeft het spook van de recessie zich niet echt laten zien. Het was dus zeker niet allemaal kommer en kwel.

Hackaton

Voor OTM was 2019 vooral een jaar van reflectie, waar we vragen over onze toekomst gesteld en beantwoord hebben. Een eerste antwoord was in elk geval het overdonderend succes van de tweede logistieke Hackaton, dit keer in samenwerking met Lanark. Het is duidelijk dat dit een meerwaarde biedt voor OTM en haar leden, dus zijn we al volop aan het werken aan een derde editie op 18 en 19 november dit jaar. Ook TvT (Topcoaches voor Toptalent) blijft een formule waar OTM met plezier aan blijft werken en de volgende editie belooft weer een topper te worden. Onze blijvende nauwe banden met de academische wereld vormen alvast een tweede antwoord, en verschillende andere zullen nog volgen dit jaar.

Green Deal 

Op verschillende vlakken belooft 2020 eveneens een boeiend jaar te worden. In eigen land blijft het wachten op een nieuwe federale regering, terwijl ook de Vlaamse regering niet onder het beste gesternte gestart is. Voor België en Vlaanderen als logistieke draaischijf in Europa is dat geen goed nieuws. Ook op Europees vlak blijven de uitdagingen aanzienlijk. Zo is de net aangekondigde ambitieuze Green Deal een uitdaging en een opportuniteit.

Horizontale samenwerking

Vooral voor het goederentransport staat er veel op het spel. De oplossingen om klimaatneutraal te zijn in 2050 bestaan immers vaak nog niet, en dertig jaar is echt niet veel om een nieuwe technologie, zoals bijvoorbeeld waterstof, op te schalen en in te burgeren. Zeker in sectoren zoals de luchtvracht en de zeevracht zijn de uitdagingen op dit vlak immens. Horizontale samenwerking tussen verladers, iets wat tot op vandaag slechts sporadisch lukt, kan een belangrijk stukje van de puzzel zijn. Hier ziet OTM in elk geval ook een rol voor zichzelf weggelegd.

Europa

Daarnaast blijft de nieuwe mobiliteitsrichtlijn van de EU voor controverse zorgen, waarbij de traditionele Westerse landen en de nieuwe Oosterse lidstaten tegenover elkaar blijven staan. De Block Exemption Regulation (Europese regelgeving ten aanzien van de (selectieve) distributie van voertuigen, red.) – die vermoedelijk zonder wijzigingen vernieuwd zal worden – is een ander logistiek dossier op de tafel van de Europese Commissie. En tenslotte behoort een brexit zonder handelsakkoord op het einde van dit jaar helaas ook volop tot de mogelijkheden. Kortom, ook Europa zorgt voor de nodige spanning in het logistieke speelveld in 2020. Dit blijft ook een van de aandachtspunten waar OTM zijn leden blijvend over zal informeren.

Amerika

Op het wereldvlak kijkt iedereen met spanning uit naar de verkiezingen in Amerika. Zal Trump een tweede ambtstermijn krijgen en daarin nog roekelozer tekeergaan in de handelsrelaties met Europa (denk aan de Boeing-Airbus case) en China en met gewapende conflicten met Iran en Noord-Korea? Of wordt het een tweede ambtstermijn in rustige vastheid waar de plooien gladgestreken worden? Of krijgen we een nieuwe president? De tijd zal het leren.  

Mag ik tenslotte, wat de toekomst ook brenge, iedereen een gezond en hoopvol 2020 wensen.

Lennart Heip, voorzitter OTM

 

U krijgt ook de nieuwjaarswensen van onze partner

 

www.psa-antwerp.be