Misja Tessens (ex-BCTN) aan de slag bij VIL als multimodaal expert

Misja Tessens (48) start maandag 18 januari als expert multimodaal vervoer bij VIL. Hij vervoegt er de ploeg van Multimodaal Vlaanderen. Zijn ervaring bij terminaluitbater BCTN in Meerhout komt van pas om bedrijven te helpen bij een modal shift.

Tessens startte zijn carrière in 1995 als douanedeclarant bij Gaston Schul. Hij kwam vijf jaar later in contact met de containerwereld na een overstap naar Maersk Line in Antwerpen en met het intermodaal vervoer bij Interferryboats (nu Lineas). De stap naar de binnenvaart zette hij in 2006 bij BCTN Belgium in Meerhout (toen nog Water Container Transport/Euroports), eerst als business development manager en in 2018 als adjunct-directeur.

Die containerterminal langs het Albertkanaal is in 1996 als eerste Belgische inlandterminal gestart. Inmiddels is die uitgegroeid tot de grootste containerterminal van de Benelux en een van de tien grootste van Europa.

Blik verruimen

“Na veertien jaar met operationele taken was het tijd om mijn blik te verruimen. Als je werkzaam bent op een terminal, ben je bezig met klanten in een straal van 30 kilometer. Ik had met mijn ervaring aan de slag kunnen gaan bij een andere terminaloperator, maar dan was ik eigenlijk in dezelfde routine terechtgekomen”, zegt Tessens.

“In mijn nieuwe functie is de scope veel breder. Ik heb met veel bredere stromen te maken, ik kom terug in aanraking met het spoorvervoer en geografisch is het werkgebied veel groter, want ik zal in heel Vlaanderen actief zijn”, voegt hij toe.

Advies en cijferwerk

“Nu sta ik aan de andere kant en zal ik bedrijven adviseren die de switch willen maken naar multimodaal transport. Dankzij mijn operationele ervaring zal ik hen ook begeleiden bij het cijferwerk dat de shift effectief kan concretiseren”, klinkt het nog. “Die kennis zal me zeker helpen om bedrijven te overhalen om de modal shift te omarmen.”

Dat dit niet altijd een gemakkelijke opdracht is, beseft Tessens zeer goed. “Anderzijds ben ik me ervan bewust dat men in Vlaanderen de congestieknoop moet ontwarren. Door de coronacrisis is het probleem minder acuut geworden, maar de files komen terug. Ik vind het dan ook een leuke uitdaging om bedrijven niet alleen te helpen bij de modal shift, maar ook bij de mental shift. Ik ben blij om met het VIL-team mee aan de kar te kunnen trekken”.

Philippe Van Dooren