Legendarische snackbar De Bus verhuist naar terrein Roosens (+ foto's)

De bekende snackbar De Bus in Kallo verhuist. De Bus komt door de uitbreiding van Seveso-installaties in de buurt in de veiligheidsperimeter te liggen en moet verhuizen. De snackbar vindt een nieuw onderkomen op de terreinen van Transport Roosens.

De Bus is een begrip in de Waaslandhaven. Het snackrestaurant met zijn twee authentieke Londense dubbeldekkers in het interieur is een vast adres voor havenarbeiders en vrachtrijders, maar geniet ook daarbuiten een zekere faam. Afgelopen zomer begonnen evenwel berichten rond te zoemen dat De Bus moest verdwijnen. De veiligheidsrisico's van de omliggende Seveso-bedrijven maken horeca-activiteiten op de huidige locatie aan de Kruipin onmogelijk. De zoektocht naar een nieuwe locatie nam enkele maanden in beslag. Deze maandagochtend kwam er een oplossing uit de bus: in samenspraak met Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO) en Havenbedrijf Antwerpen werd een plek gevonden op de terreinen waar Transport Roosens nv een parking van 5.000 m2 aanlegt. Op de concessie aan de kruising van de Steenlandlaan en de Ketenislaan (Haven 1502) verrijst in de zomer van 2020 De Bus 'nieuwe stijl'. Net op tijd voor het twintigjarige jubileum. 

Win-win

De Bus komt op de nieuwe trailerparking van Roosens. Peter Van de Kerkhof, gedelegeerd bestuurder bij Roosens, spreekt van een win-winsituatie: "De trailerparking wordt door ons vooral 's nachts gebruikt. Overdag kan de parking dan dienen voor de klanten van De Bus. Er ontstaat zo een cluster aan dienst: in dezelfde buurt komt ook een tankstation." En in de zomer komt er een groot terras bij De Bus. 

Voor uitbaatster Nadia Van Kempen komt zo een einde aan de onzekerheid. "In juni 2018 hoorden we voor het eerst dat we hier in Kallo op termijn weg zouden moeten. In het voorjaar van 2019 kwam er dan de principiële goedkeuring voor de verhuizing door de raad van bestuur van MLSO. We zijn nu volop bezig met bouwvergunningen aanvragen en plannen uitwerken." In principe is De Bus zeker van een stekje voor de komende dertig jaar, de duur van de concessie. 

De eerste bouwschetsen van de nieuwe Bus laten een interieur zien met veel warme houtaccenten en licht. "Ik heb tegen de ontwerpers gezegd dat ik géén wegrestaurant-look wilde", zegt Van Kempen. "De chauffeurs zien onderweg al niets anders. Bij ons moet je je gewoon thuis kunnen voelen. Onze persoonlijke aanpak heeft altijd het verschil gemaakt."

Ankerpunt 

MLSO-directeur Peter Van de Putte beaamt: "De Bus was altijd al een ankerpunt in onze haven. Ik kom er soms met nieuwe medewerkers, opdat ze de sfeer kunnen opsnuiven. Je ziet enerzijds de haven in volle opbouw, en anderzijds is er de unieke sfeer, met havenarbeiders die 's ochtends na hun vroege shift een snackje meepikken. Maar ook andere professionals uit de haven vinden de weg naar De Bus."

Een van de klassieke dubbeldekkers verhuist mee, de andere wordt verkocht. Wat ook bewaard blijft, is het concept met de open keuken, vanwaaruit de kok roept wanneer de bestellingen klaar zijn. De verbouwing biedt meteen de kans om het comfort van het personeel te verhogen. In de huidige keuken is de vrije hoogte maar 1,73 meter.  

"Een mooi voorbeeld van inbreiding", noemt MLSO-voorzitter Boudewijn Vlegels de operatie. "Deze denkoefening rond efficiënt ruimtegebruik inspireert hopelijk ook andere bedrijven in de Waaslandhaven tot samenwerking. Er is nog amper terrein beschikbaar voor bedrijven in het havengebied, terwijl de vraag wel blijft leven."

Michiel Leen