Kurt Joosen een jaar onder Katoen Naties paraplu: "Geruster slapen"

Kurt Joosen heeft nog geen spijt gehad van het feit dat hij zijn bedrijf aan Katoen Natie verkocht. “We hebben nu de financiële en organisatorische steun van een grote groep in onze rug, maar voor het overige doen we nog steeds ons ding."

Joosen beloofde zichzelf en zijn gezin om het wat rustiger aan te gaan doen. Nachten doorwerken, desnoods zelf de baan op gaan om een truck in moeilijkheden vlot te trekken, stevig netwerken met klanten, het hoorde er allemaal bij. Zelfs nu het bedrijf ingebed is in de Katoen Natie-groep, gebeurt het nog dat Kurt om vijf uur 's ochtends op kantoor is, dat hij de planningen opvolgt en inspringt waar nodig. 

Nieuwe garage

Yves Haudhuyze blijft verantwoordelijk voor internal sales, veiligheid en quality control. Ook hij vindt inmiddels zijn draai in de nieuwe structuur. Joosen is wel verhuisd uit de oude hub aan de Bellestraat. Die concessie loopt eind dit jaar sowieso af. Katoen Natie bouwt een nieuwe garage op de terreinen aan de Nieuwe Westweg.  

Geruster slapen

“De aard van het beestje”, lacht hij. “Dit bedrijf blijft mijn kindje, dat zal nooit veranderen. Intussen krijgt onze nieuwe structuur wat meer vorm. Ik moet nog wennen aan het feit dat ik meer dan vroeger de rol van CEO moet opnemen, en dat andere medewerkers het operationele van nabij opvolgen. Je moet daarbij wel mensen vinden die jouw taken kunnen overnemen. Ook nu we deel uitmaken van Katoen Natie, blijf ik zweren bij een zo horizontaal mogelijke hiërarchie, net zoals dat bij Katoen Natie zelf het geval is. Tegelijkertijd biedt die nieuwe manier van werken meer tijd en ruimte om nieuwe ideeën en strategieën te ontwikkelen. In het andere geval had ik me nu veel meer bezig moeten houden met het pure overleven. Ik ga nu een pak geruster slapen dan vroeger.”

'Gene vette'

De overname kwam net op tijd. Corona. “Het einde van 2019 was al 'gene vette', en toen de coronacrisis dit voorjaar toesloeg, werd het wel héél rustig. Als we die periode als onafhankelijk bedrijf hadden moeten doorkomen, was het wellicht moeilijk geworden. Nu hebben we het vooruitzicht dat we samen met Katoen Natie aan de toekomst bouwen. We zijn altijd goed geweest in het vinden van efficiëntiewinsten en synergieën. Benieuwd hoe collega's het redden. Zowat alle significante containertransporteurs  zijn met fumigatie en transport van bomen bezig. Niet van harte, want het transport is lastig en vaak modderig, maar het vult de gaten op die de coronaperikelen slaan. Waar zijn de containervolumes in consumer goods en andere import/export heen?”

De Fernand

Belt 'de Fernand' dikwijls om te horen hoe de zaken ervoor staan? “Tijdens de onderhandelingen over de overname hebben we contact gehad, maar voor het operationele heeft hij natuurlijk zijn mensen. Bij een grote uitgave of een meevaller grappen we weleens: 'Fernand zal het graag horen.' Ik rapporteer aan Patrik Naenen, maar blijf redelijk vrij in mijn doen en laten. Ik heb hoegenaamd geen spijt van de keuze voor Katoen Natie. Vroeger was ik misschien te ongebonden, nu kan ik terugvallen op mensen die kunnen becijferen of een idee werkelijk wat kan worden. Ik heb altijd vanuit de buik gewerkt. Nu kan iemand me voorrekenen wat het resultaat is.”

People

Voor Kurt als peoplemanager is de coronacrisis een zware dobber. Niet alleen de praktische gevolgen van een quarantaine voor chauffeurs die uit hun thuisland terugkeren of personeelsleden die na vakantie in quarantaine moeten, ook de impact van 'het nieuwe werken' vergt gewenning. “We zijn een bedrijf van mensen, waar we graag sfeer maken. Dat eeuwige mailen, bellen en zoomen maakt de sfeer soms wat prikkelig. In normale doen ga je aan het eind van een stressvolle week samen een pint pakken en blijven akkefietjes niet hangen. Nu soms wel. Thuiswerken kan niet voor iedereen, bijvoorbeeld. Aan het managen van die situatie heb ik mijn handen vol. Ons jaarlijkse weekendje weg met de collega's is uiteraard gecanceld. In een bedrijf als het onze weegt dat wel. Gelukkig heeft thuiswerken ook praktische voordelen.”

2021

En wat brengt 2021? “We willen in de eerste plaats de schade beperken. Dat is de laatste maanden redelijk goed gelukt. Zodra het kan: investeren naar de toekomst toe. Vooral in mensen. We willen onze ploeg nog uitbreiden.”

Hoe is het verdict na een jaar onder de vleugels van Katoen Natie? “Ik ben gelukkig”, besluit Joosen. “De contacten zijn goed. Onze toekomst is verzekerd, en die van onze mensen ook. Dat vind ik belangrijk. Er is nu een goede vibe binnen het bedrijf. Er is geen weg terug he. (lacht) Er staan ons nog mooie dingen te wachten, daar ben ik zeker van.”

Michiel Leen