Koen Smits (ex-Zuidnatie) transportplanner bij Manuport Road Transport

Koen Smits (35) maakte onlangs de overstap van Zuidnatie naar Manuport Road Transport, de transportdivisie van Manuport Logistics. Spannend werk in tijden van chauffeursschaarste en capaciteitstekorten.

"Als transportcoördinator heb ik eigenlijk een soort expediteursfunctie. Ik spreek met bedrijven die voor ons lading kunnen vervoeren en fungeer als aanspreekpunt voor bepaalde klanten en hun transportbehoefte." 

Werk-privé

De carrière van Koen begon niet in de logistieke sector, maar in de sector van de wegsignalisatie. Na enkele jaren ging hij aan de slag als dispatcher bij Group Van Loon. Daarna kwam hij bij Zuidnatie terecht, waar het shiftwerk op de planningsafdeling zich goed liet combineren met een pril vaderschap. “Na een tijdje was ik evenwel toe aan een nieuwe uitdaging, met wat meer doorgroeimogelijkheden. De zeer vroege of zeer late uren van het shiftwerk zijn verleden tijd. De balans werk-privé is steeds belangrijker en dat begrijpt Manuport Logistics goed.” 

Opgeven geen optie

Koen leerde het vak op de werkvloer en heeft inmiddels acht jaar ervaring in het vakgebied. Hij kan dan ook goed inschatten welk profiel je moet hebben om een goede transportplanner te zijn. "Een goede transportcoördinator moet flexibel zijn. Je moet je in verschillende talen kunnen redden. Overtuigingskracht tegenover klanten en chauffeurs is een must, en klantvriendelijkheid is ook heel belangrijk in mijn nieuwe job", klinkt het.

Zullen bedrijven het transport gepland krijgen in deze tijden van schaarste aan transportcapaciteit en chauffeurs? "Dat wordt de grote uitdaging van de komende jaren. Het is een complexe puzzel, maar ondersteunende systemen en een uitgebreid netwerk helpen ons om bijvoorbeeld retourladingen voor de vervoerder te vinden. Dat kan voor hen een belangrijk argument zijn om voor ons, als logistiek dienstverlener, een klus te klaren. Dat is voor mij een troef, want opgeven is geen optie. Ik kan niet zomaar zeggen: 'Jammer, we kunnen geen vervoer vinden voor deze lading.'"

"We werken in een internationale context: Frankrijk, Duitsland, Spanje, de Oostbloklanden en Scandinavië. Voorheen was ik vooral gewend aan Duitsland, Frankrijk en de Benelux. Het is even zoeken, al ken ik bepaalde bedrijven van vroeger. Manuport Road Transport heeft een groot aantal vervoerders met wie we dagelijks samenwerken." 

Fietsen en hout bewerken 

Buiten het werk en het gezin is er ook tijd voor hobby's: "Zondag is fietsdag, dan vind je me op mijn mountainbike. Op zaterdag volg ik een opleiding houtbewerking. Om eens met mijn handen bezig te zijn, buiten het bureauwerk. Dat ik vanuit Aartselaar met de fiets naar kantoor kan komen, is een pluspunt.” 

Koen vindt zijn draai bij Manuport Road Transport: “Ik zie opties om door te groeien in de hoogte en breedte om mijn expertise uit te bouwen. Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar ik zal zeker mijn best doen om nog door te groeien in deze job.” 

En zelf chauffeur worden? “Ik denk niet dat het vele wachten iets voor mij zou zijn.” (lacht)

Michiel Leen