John van Breugel naar ZIM: “Eens in de haven, kom je er niet meer uit”

Sinds 4 januari 2021 is John van Breugel aan de slag als countrymanager Benelux voor de Israëlische rederij ZIM. “De ervaring die ik heb opgedaan bij Geodis wil ik inzetten om een brug te slaan tussen de expediteurs en de rederijen.”

John van Breugel is eindverantwoordelijke voor meerdere disciplines bij ZIM zoals sales, customerservice, finance en transport en operations. “Ik wil uitdragen waar ZIM vandaag voor staat, zowel naar de klanten, leveranciers als het personeel toe”, vertelt hij. “In de afgelopen twee à drie jaar heeft de rederij een grote transitie meegemaakt. ZIM was altijd een vrij gesloten partij, maar is met de komst van onze nieuwe CEO Eli Glickman veel meer ‘outgoing’ geworden.”

In oktober 2020 zette ZIM volop in op digital leadership en sloot een overeenkomst met de Chinese e-commercegigant Alibaba om het logistiek netwerk verder uit te bouwen. Ook lanceerde ZIM de online monitoringtool ‘ZIMonitor’, die alle data voor de klant beschikbaar stelt om het transport van reeferlading, vooral gericht op farma, gemakkelijk op te volgen.   

Terug naar de roots

In zijn laatste functie was van Breugel vier jaar lang aan de slag als directeur industrial projects in Nederland voor de Franse expediteur Geodis. Daar was hij verantwoordelijk voor de coördinatie van projectlading gerelateerd aan de olie- en gasindustrie en offshore windenergie.

“Door de terugval van de olieprijzen omwille van COVID-19 ben ik op zoek gegaan naar een andere positie”, vertelt van Breugel. “Ik kom van de rederijwereld en heb gewerkt bij Maersk Line, P&O Nedlloyd en het Amerikaanse Sealand. Ik vond het tijd om terug te gaan naar mijn roots.”

Nichecarrier

De keuze viel snel voor ZIM. “De rederij draagt de ‘personal touch’ hoog in het vaandel”, vertelt hij. “Veel bedrijven dragen de klantgerichte activiteiten over naar Azië terwijl ZIM het directe contact met de klant behoudt. ZIM is ook geen rederij die per se overal actief wil zijn. Het is meer een nichecarrier die specifieke trades zoekt met een toegevoegde waarde. Dat is voor mij een groot criterium geweest om de overstap te maken.”

Antwerpen aanloophaven

Van Breugel opereert vanuit Rotterdam en pendelt naar Antwerpen als de omstandigheden met betrekking tot het coronavirus het toelaten. “Onze financiële directeur is Belg en werkt doorgaans vanuit Antwerpen”, vertelt hij. “Hij probeert regelmatig naar hier te komen en ik naar daar om de aandacht zo veel mogelijk te verdelen."

“Onze doelstelling is om de lijnen zo goed mogelijk met lading te vullen en de lokale klanten te bedienen met een uitgebreid dienstenpakket”, gaat hij verder. “We focussen volledig op de import en export, vooral richting EastMed, waarbij we ook het voor- en natransport kunnen regelen.”

Special cargo

Vanuit de Benelux behandelt ZIM vooral droge en gekoelde lading. “We zijn ook zeker op zoek naar special cargo”, vertelt hij. “Voor diverse klanten verschepen we vanuit Antwerpen en Rotterdam open-top- en flatrackcontainers en bieden we ook diensten aan voor breakbulk of buitenmaatse lading (‘out of gauge’).”

In pak en das

Van Breugel is al 27 jaar actief in de maritieme sector. “Ik ben opgeleid om de detailhandel in te gaan en wilde vroeger mijn eigen sportwinkel openen. Na mijn studie heb ik gereageerd op een kleine advertentie in de krant als commercieel medewerker. Dezelfde avond zat ik al op de gate bij Sealand om containers aan de chauffeurs mee te geven” lacht hij. “Ik kwam er toe in pak en das met m’n Delseykoffertje en schrok eerlijk gezegd wel. Ik dacht: ‘Waar kom ik in hemelsnaam terecht?’. Maar in het maritieme blijf je hangen. Eenmaal je in de haven zit, kom je er gewoon niet meer uit.”

Brug tussen carrier en freight forwarders

“Ik ben een echte buitenman en heb vrij veel operationele functies uitgeoefend de eerste vijf jaar van mijn carrière. Ik merkte dat ik het erg leuk vond om die kennis bij een klant op tafel te leggen”, gaat hij verder. “Ik ben realistisch en kan een klant gemakkelijk zeggen wat wel en niet kan. Klanten waarderen die eerlijkheid. Ik streef er ook naar om de brug te slaan tussen de carrier en de freight forwarders. Er is nog relatief veel onbegrip tussen beide werelden. Dat wil ik wegwerken en meer de verbinding opzoeken.”

ZIM heeft een kantoor op ’t Eilandje, waar een tiental medewerkers actief zijn. 

Julie Desmet