Nachtleerkracht Jan 'Mayo' (Ocha): "Leerlingen krijgen klompje goud"

Ocha, het opleidingscentrum voor havenarbeiders in de Antwerpse haven, biedt opnieuw nachtcursussen aan. Opleidingsmonitor Jan Van Remoortel duikt de nacht in en neemt de nieuwe garde straddle-carrierchauffeurs en brugkraanmannen onder zijn vleugels.

Door de sterke groei in de (container)trafieken draaien de terminals op volle toeren. Incidenten zoals met de Ever Given en de congestieproblemen in de Zuid-Chinese haven Yantian scherpten de druk aan. "Grote spelers zoals DP World en MSC zijn vragende partij naar extra mankracht, vooral naar straddle-carrierchauffeurs", vertelt Jan Van Remoortel. "Met alleen de vroege en late shiften kwamen we er niet. Om de piekperiodes op te vangen, heeft Ocha opnieuw een nachtshift opgestart die nog zeker tot het einde van het jaar loopt."

Jan Mayo 

Van Remoortel staat in de havenkringen bekend als 'Jan Mayo', een speelse knipoog naar sauzenproducent Vandemoortele. "Die bijnaam is ontstaan tussen de mannen op de kaaien. Een collega heet Guy Vanmoortele, en wordt intussen Guy Mayonaise genoemd", lacht hij. "Ik ben begonnen als dokwerker 'in de put', zoals we hier zeggen. Dat is beneden in het luik van de schepen. Ik werkte 37 jaar lang in de haven. Zodra je de havenwereld binnenstapte, kreeg je een bijnaam. Dat was schering en inslag."

Peetvader

Jan werkte bij het toenmalige Hessenatie, vandaag bekend als MPET. "Ik heb de terminal aan het Deurganckdok mee opgestart, van toen het nog maar één kraan telde tot zoals het vandaag is", vertelt hij trots. Met ruim twintig jaar ervaring op zak in de brugkraan, ging hij in 2015 aan de slag bij Ocha als lesgever. "Een oud-collega is met pensioen gegaan. Ocha zocht dringend een vervanger en zo ben ik erin gerold. Op de kaaien was ik al begeleider of 'peetvader' van de kraanmannen in spe. Dat aspect speelde natuurlijk ook mee. Ook mijn peetvader, die mij 25 jaar geleden heeft opgeleid en intussen gepensioneerd is, komt hier nog als monitor 'een patatje meesteken'."

De opleiding tot straddle-carrierchauffeur duurt vijf weken. "Onze studenten krijgen eerst een week les in de simulator en oefenen dan twee weken op onze terreinen vooraleer ze nog eens twee weken onder begeleiding van een peetvader op de kaaien gaan", vertelt hij. 

Nachtraaf

Tijdens de dagshift gaf Jan normaal les van 08.00 uur tot 15.30 uur. Sinds vier maanden duikt hij de nacht in, en staat hij van 22.00 uur tot 05.30 uur 's ochtends voor de klas. "Ik was dat niet gewoon en ben ook niet meer de jongste. Maar ik ben heel flexibel. Het valt heel goed mee. Het is rustiger werken en biedt ook meer mogelijkheden. Tijdens de nachtshift rijden we ook met twee straddle carriers of 'olifanten' rond in plaats van met vier en hebben we iets meer vrijheid met de leerlingen."

Klompje goud

Hoe is het gesteld met het aandachtsniveau van de studenten? "De meesten van hen zijn al nachtmannen. Ze vallen dus niet uit hun ritme", vertelt hij. "We proberen altijd zo goed mogelijk rekening te houden met de shiften van de havenarbeiders. Ze moeten natuurlijk wel een inspanning doen, maar ze krijgen daarvoor wel een opwaardering van hun statuut. Ik zeg altijd tegen mijn leerlingen: 'Hier krijg je een klompje goud'." 

Julie Desmet