Huseyin Altun (Altun Logistics) maakt Voka-leden wegwijs in Turkije

Huseyin Altun, topman van Altun Logistics, neemt binnen Voka de rol op van Global Ambassador voor de Turkse regio. Voka-leden die zaken willen doen in Turkije, kunnen bij hem terecht voor advies.

Huseyin Altun kent de Turkse regio zeer goed. Als CEO van Altun Logistics heeft hij er een kantoor met zestig medewerkers, die de connectie met het Antwerpse hoofdkantoor onderhouden. Altun heeft ook Turkse roots, al werd hij in Luik geboren. Zijn kennis van Turkije en de omliggende regio stelt hij nu als Global Ambassador ten dienste van de Voka-leden. “Ik ga dit vrijwillige engagement voor minstens twee jaar aan. Voka-leden die in de regio willen starten of uitbreiden, kunnen bij mij terecht voor advies. Dat kan bijvoorbeeld tijdens de maandelijkse Voka-bijeenkomsten. Ook bezoeken van delegaties uit de regio zal ik mee begeleiden.”

Een stevige tijdsinspanning voor de drukbezette ondernemer, die vanuit Antwerpen ook activiteiten in Turkije, de VS en Egypte overziet. “Toch wil ik mijn kennis delen en zo nieuwe deuren openen. Mijn commercial manager Tim Horemans kan me hierbij assisteren. Hij heeft de Turkse regio inmiddels goed leren kennen.”

Katoen Natie 

Huseyin kan dertig jaar logistieke ervaring voorleggen en heeft een uitgebreid klantennetwerk in de Turkse regio. “Zelfs Katoen Natie hebben we nog geholpen om voet aan de grond te krijgen in Turkije, nu zo'n vijftien jaar geleden.”

Ken uw klant

Een goede kennis van de taal en de lokale cultuur zijn cruciaal, meent Huseyin. “Je moet heel goed weten met wie je zaken doet. Nagaan of een klant betrouwbaar en solvabel is, is minder eenvoudig dan hier in België. Turkse bedrijven houden hun cijfers vaak meer verborgen. Een goede audit van de klant is dus nodig. Dat kost misschien wat geld, maar je bent wel zekerder van snelle betalingen. Dat vergt allemaal wat meer inzet van mensen en middelen. Een voorbeeld: in ons Antwerpse hoofdkantoor werkt één boekhoudster, in onze Turkse zetel zijn dat er zes.”

85 miljoen 

Dat neemt niets weg van de aantrekkelijke troeven van het gebied. “Turkije heeft zijn ligging mee, als brug tussen Azië en Europa. Met een bevolking van 85 miljoen voornamelijk jonge mensen is het ook een interessante arbeidsmarkt. De geografische nabijheid maakt dat je snel kunt transporteren: per shortsea is een lading op een tiental dagen in Turkije, per vrachtwagen zelfs in vijf dagen. Je kunt dus, eenmaal een deal gemaakt is, heel snel beginnen leveren.”

Michiel Leen