Havenbedrijf wuift Danny Deckers uit

Na een carrière van 43 jaar in de haven- en transportsector is Danny Deckers officieel met pensioen. De laatste acht jaar was hij senior advisor van het Havenbedrijf Antwerpen. De haven volledig loslaten doet hij nog niet.

“Nu ben ik officieel met pensioen”, zegt Danny Deckers. Hij vierde zijn afscheid van het Havenbedrijf woensdag in de Gaarkeuken in de haven. “Ik heb er destijds mee voor gezorgd dat de Gaarkeuken is blijven bestaan. Daar ben ik fier op”, zegt hij.

In oktober vorig jaar, toen hij genomineerd werd als Havenheld, kondigde hij al aan het zachter aan te gaan doen. Maar de haven volledig los laten kan hij niet. “Ik heb aan havenschepen Van Peel beloofd dat ik ter beschikking blijf voor het leiden van havenbezoeken. In maart mag ik nog een viertal keer ‘optreden’’, zegt Deckers. Daarnaast blijft hij nog verbonden aan het Havencentrum Lillo als gids en als ‘think tank’ voor de verhuis naar de droogdokkensite. Ook bij Portilog blijft hij actief. “Daar leidt ik managementbezoeken aan de haven. Kan je je voorstellen dat er mensen zijn in hogere managementfuncties die nog nooit in de haven geweest zijn”, zegt hij.

1975-2018

Deckers begon zijn carrière in de haven bij De Keyser Expéditions in 1975. “Dat was voornamelijk import van forest products”, herinnert hij zich. Vier jaar later trok hij naar Satem, dat gespecialiseerd was in de export van Frans staal. In 1989 stapte hij over naar Hessenatie waar hij een jaar later mee drijvende kracht was achter de ontwikkeling van het dochterbedrijf Shackle. Een periode die hem altijd zal bijblijven al was het maar door de zware brand die het magazijn van Shackle in Kampenhout in 1992 in de as legde.

AGHA

Van Antwerpen trok Deckers voor zes jaar naar het Zeebrugse Havenbedrijf MBZ, waar hij mee de promotie verzorgde. De lokroep van Antwerpen was evenwel te sterk en hij keerde terug om aan de slag te gaan bij AGHA/Assiport, de voorloper van het huidige Alfaport. Na vier jaar trok hij daar de deur dicht om te helpen bij de ontwikkeling van het Antwerpse transportbedrijf Kroontax. Twee jaar later verkaste hij naar het Noord-Franse Valenciennes waar hij door de lokale kamer van Koophandel werd binnengehaald om de regio in het buitenland te promoten.

In 2010 keerde hij definitief terug naar de Scheldestad om er als senior advisor bij het Havenbedrijf aan de slag te gaan tot hij eind vorige maand met pensioen ging.

Uitdaging

“Nu is het tijd om mijn vrouw wat in de watten te leggen”, zegt Deckers. Ook zijn vier kleinkinderen zullen de nodige aandacht krijgen.

En dan is er nog zijn grote passie: oude auto’s. “Ik heb onder meer een Peugeot 501 coupé automatic V6 Pininfarina, maar de ‘boîte’ is gescheurd. Ik heb al overal in Frankrijk gezocht en ben zo zelfs bij de Franse ex-formule 1-piloot Jean Alesi terechtgekomen, maar hij kon mij ook niet helpen”, vertelt Deckers.

Tot slot is er nog een uitdaging die hij tot een goed eind wil brengen. “Ik wil Havenschepen Van Peel zover krijgen om de frituur aan de Royerssluis te behouden. Niet voor mezelf maar voor alle dokwerkers en studenten van de Hogere Zeevaartschool die daar regelmatig een frietje komen steken”, besluit Deckers.

Koen Heinen