Flows Logistics Thesis of the Year: Manu De Wachter en de tankermarkt

‘Flows Logistics Thesis of the Year’ zoekt het beste eindwerk van de logistieke opleidingen. De winnaar is bekend op donderdag 21 oktober. U kunt zich nog inschrijven voor de uitreiking van de award. Wij stellen u genomineerde Manu De Wachter voor.

Manu De Wachter behaalde zijn master Nautische Wetenschappen aan de Hogere Zeevaartschool in Antwerpen. Sinds mei 2021 is hij aan de slag als scheepsmakelaar bij Lalement. Hij behoort tot de jongste generatie beleggers in aandelen, met een voorkeur voor de tankermarkt. "Aangezien ik in olietankers en olie al had belegd, was het mijn initiële idee om de relatie tussen de olieprijs en de tankertarieven te onderzoeken", vertelt Manu De Wachter. "Al vrij snel bleek dat te beperkt omdat die relatie bijna niet bestaande is. Op aanraden van mijn promotor Theo Notteboom ben ik op zoek gegaan naar alle factoren die de tankermarkt beïnvloeden en het algemene niveau bepalen."

Euronav

Dat was geen sinecure. "Het is niet altijd makkelijk om door de bomen het bos te zien. Het was vrij moeilijk om een structuur te zien, maar ik heb veel hulp gehad van professor Notteboom en de Antwerpse tankerrederij Euronav", vertelt hij. "Ze hebben me wegwijs gemaakt in waar ik het meeste op moest letten. Dat was best een eer, aangezien ik de aandeelhoudersvergaderingen van Euronav al enige tijd opvolgde."

Data van tien jaar 

Manu nam de grootste tankerrederijen, waaronder ook Teekay Tankers, onder de loep en bestudeerde data – verzameld over de voorbije tien jaar – van Clarksons Platou. "Ik heb gekeken naar het aanbod van de tankermarkt: het aantal schepen in de markt, hun leeftijd en technische aspecten", vertelt hij. "Hierop heb ik het samenkomen van het aanbod en de vraag naar olietransport onderzocht. Welke landen hebben de meeste vraag en hoe is die vraag de voorbije tien jaar veranderd?"

"Daaruit is gebleken dat China enorm is gegroeid als vragende partij", gaat hij verder. "Langs de aanbodzijde zijn de Griekse rederijen de grootste in de wereld. Grote schepen zullen ook altijd jonger zijn dan kleine schepen omdat de volumes steeds groter worden."

Conclusie 

Alle factoren werden apart bekeken en samengevoegd om het tot stand komen van de markt te bekijken. "Er zijn heel wat factoren die constant in verandering zijn", vertelt Manu. "Een van mijn grote conclusies is dat als er meer schepen in de markt komen, er meer zullen geschrapt worden. Hierdoor zullen de tarieven ook veranderen. Het is niet zo dat als er veel schepen zijn, de tarieven laag zijn. Er wordt meer gekeken naar wat de schepen in de toekomst zullen doen."

Kers op de taart

Als kers op de taart heeft Euronav Manu's thesis intern verdeeld. "Nieuwe zaken heb ik niet ontdekt, maar mijn thesis maakt wel duidelijker wat er allemaal speelt", vertelt hij. "Het is een hele eer. De koers van Euronav, en zelfs alle tankerbedrijven, is ondergewaardeerd. Als je kijkt naar de waarde van de tankers alleen al, is de beurskoers te laag."

Hij bewondert daarbij de inventiviteit van Euronav. "Dat bedrijf heeft altijd schepen bijgekocht in een slechte markt en verkocht in een goede markt. Dat is ook heel belangrijk in mijn conclusie. Door schepen bij te kopen in een goede markt, ga je de markt net verslechteren omdat je meer tonnage in de markt zet. Euronav heeft altijd een goede balancesheet gehad, net omdat het bedrijf tegen de stroom durft in te gaan."

Julie Desmet