Flows Logistics Thesis of the Year: Jana Rehbein en de trampvaart

De ‘Flows Logistics Thesis of the Year’ zoekt het beste eindwerk van de logistieke opleidingen. De winnaar is bekend op 21/10. Wij stellen u genomineerde Jana Rehbein voor, die aan de UA duurzaam ondernemen in de trampvaartsector onderzocht.

Jana Rehbein werkt al enige tijd als senior associate bij het accountants- en belastingadviseurbedrijf PwC (PricewaterhouseCoopers) in Hamburg, maar kwam een jaar naar België om verder te studeren. In juli 2021 behaalde ze een master in business economics aan de Universiteit Antwerpen (UA). 

Duurzaam ondernemen

Binnen haar masterproef onderzocht ze de CSR (de Engelstalige afkorting voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) in de maritieme sector. "Ik was vooral geïnteresseerd in hoe gemotiveerd Europese bedrijven in de trampvaart (de ongeregelde 'wilde vaart', red.) zijn om CSR toe te passen", vertelt Jana. "Heel wat lijnvaartmaatschappijen ervaren veel meer druk van hun klanten en de maatschappij om CSR-doelstellingen te hanteren dan rederijen in de trampvaart. Die blijven meer uit het publieke oog. In Duitsland heb ik geen enkele particuliere scheepvaartmaatschappij in de wilde vaart gevonden met een gedetailleerd CSR-verslag."

Verantwoordelijkheid

"Ik wou bepalen wat er kan gedaan worden opdat de trampvaartsector zich meer in CSR zou engageren", gaat ze verder. "In een CSR-verslag rapporteren bedrijven over hun activiteiten om bepaalde doelen te behalen. Het helpt hen niet alleen om vooruitgang te maken, maar zorgt er ook voor dat ze na verloop van tijd verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor hun acties. Een CSR-rapport is doorgaans geen verplichting, maar financiële instellingen zoals banken vragen vandaag steeds meer milieucijfers op vooraleer ze een lening geven."

CMB 

Uit verschillende gesprekken met onder meer scheepvaartmaatschappijen uit België, Griekenland en Duitsland is gebleken dat de maritieme industrie, vergeleken met andere sectoren, 'achterop hinkt' wat CSR betreft. "De Antwerpse redersgroep CMB heeft pas in 2019 zijn eerste CSR-rapport opgesteld. Ik vroeg me af wat hen ertoe heeft gebracht om er pas recent mee te starten", vertelt ze.

"Ze erkennen de nood, maar uit de interviews ondervond ik vooral dat er best wat onzekerheid heerst over hoe een CSR-rapport te beginnen", gaat ze verder. "Er zijn een heel aantal richtlijnen om uit te kiezen."

The time to act is now

Tot welke aanbevelingen kwam Rehbein? "Er moeten meer heldere richtlijnen vanuit regelgevend perspectief worden opgesteld, maar er zou ook meer wisselwerking moeten zijn tussen de bedrijven zelf om de factoren voor een succesvolle implementatie van richtlijnen te bepalen", zegt ze. "Veel stakeholders meldden dat het voor scheepvaartmaatschappijen nu tijd is om te handelen. De druk zal alleen maar stijgen. Als ze achterop geraken, zullen ze problemen ondervinden om business aan te trekken en leningen te krijgen."

Het eindwerk van Jana Rehbein wint mogelijk op 21 oktober de finale van de Flows Award. Naast de ‘Flows Thesis of the Year’ wordt dan ook de ‘Logistics Rookie of the Year’ gekozen. Inzenden kan nog twee weken. Alle info over de award, vindt u hier.

Julie Desmet