Flows Logistics Thesis of the Year: Ajdin Masic en breakbulkterminals

De ‘Flows Logistics Thesis of the Year’ zoekt het beste eindwerk van de logistieke opleidingen. De winnaar is bekend op 21/10. Wij stellen u genomineerde Ajdin Masic voor, die onderzocht hoe breakbulkterminals hun volumes kunnen verhogen.

Ajdin Masic studeerde af als handelsingenieur in de beleidsinformatie aan de Universiteit Antwerpen (UA). Hij volgde een major Finance en minor Logistiek en Transport. "Ik werkte al een paar jaar als jobstudent bij DP World als chauffeur voor de dokwerkers", vertelt hij. "Heel het havengebeuren sprak me enorm aan. Tijdens mijn zoektocht naar een onderwerp voor mijn thesis, besefte ik hoe weinig onderzoek er is naar breakbulk in tegenstelling tot de containermarkt. In die zin wilde ik mijn steentje bijdragen."

Hij bekeek de knelpunten in het segment en vroeg zich af hoe een breakbulkterminal competitiever kan zijn dan een andere terminal. "Op welke manier kunnen breakbulkterminals hun volumes behouden en zelfs verhogen? Consolidatie in de vorm van een samenwerking of het fysiek samenzetten van de terminals kunnen nieuwe perspectieven openen."

Kwalitatief onderzoek

Ajdin Masic voerde zijn onderzoek uit in de haven van Antwerpen. "Op basis van een kwalitatief onderzoek nam ik interviews af van breakbulkterminalmanagers over wat de 'drivers' of redenen zijn om voor een consolidatie te gaan en welke zaken dit proces vergemakkelijken. Daarnaast bekeek ik de obstakels die het proces verhinderden. Ik ben van drie scenario's uitgegaan: een competitiegewijs scenario zoals het vandaag is, eender welke vorm van samenwerking zoals 'merging' of een partnership en een puur fysieke cluster."

Hij kwam tot de conclusie dat het meest aanbevolen scenario een mix van de drie scenario's zou zijn "De terminals Mexico Natie en Wijngaard Natie lijken bijvoorbeeld heel sterk op elkaar. Beide familiebedrijven zouden met elkaar in gesprek moeten gaan om de voor- en nadelen van een overname of merger te bespreken", vertelt hij. "Er moet een gezonde competitie zijn tussen de verschillende breakbulkterminals, maar te veel zou de concurrentiekracht van de haven op lange termijn in het gedrang brengen."

Competitief

Ajdin Masic gelooft in de toekomst van breakbulk. "Weinigen zijn echt goed geïnformeerd over breakbulk en welke voordelen het met zich meebrengt. Als je dieper delft, besef je pas hoe waardevol deze industrie is. De breakbulksector zal waarschijnlijk nooit dezelfde waarde aannemen als de containerindustrie, maar kan niet zomaar achterwege worden gelaten als een haven competitief wil blijven."

Volgens hem moet er ook meer samenwerking komen tussen de havenautoriteit en de terminals om een idee te hebben van de breakbulkmarkt in de haven. "Dit kan antwoorden bieden op vragen zoals: 'Vanwaar komen de flows?', 'Waar zijn de bottlenecks?' of 'Waar zijn er onder- of overcapaciteiten?'", besluit Ajdin Masic.

Het eindwerk van Ajdin Masic kan mogelijk op 21 oktober de finale winnen van deze Flows Award. Naast de ‘Flows thesis of the year’ wordt dan ook de ‘Logistics rookie of the year’ gekozen. Inzenden kan nog twee weken. Alle info over deze award, vindt u op https://www.flows.be/nl/events/21102021-flowsard-editie-3

Julie Desmet