Fernand Huts mecenas van kunstproject Blind Date

The Phoebus Foundation, de kunststichting van de topman van Katoen Natie, Fernand Huts, stelt vanmiddag haar nieuwste tentoonstellingsparcours 'Blind Date' voor. De focus ligt op portretkunst van de middeleeuwen tot de vroegmoderne tijd.

The Phoebus Foundation en het Antwerpse Museum Snijders&Rockoxhuis vatten het parcours op als een 'blind date' in de Antwerpse binnenstad. Samen met de Keizerskapel, de Sint-Carolus Borromeuskerk en het Museum Vleeshuis bouwen ze een ambitieuze tentoonstelling op rond de portrettencollectie van The Phoebus Foundation, onder de noemer 'Blind Date, portretten met blikken en blozen'. De collectie van de stichting omvat heel wat portretten, van de late middeleeuwen tot de vroegmoderne tijd. Het project werd vanmiddag voorgesteld in Antwerpen in het bijzijn van Fernand Huts, KBC-topman Thomas Leysen, curatrice Katharine Van Cauteren, scenograaf Walter Van Beirendonck, KBC-curator Hildegard Van de Velde en Isabelle de Borchgrave, die de mannequins ontwerpt. Voor het grote publiek is het parcours toegankelijk vanaf zaterdag 14 maart tot en met 31 december van dit jaar. 

Speeltjes 

De tentoonstelling spreidt zich uit over verschillende historische locaties in de Antwerpse binnenstad. Om de bezoeker op weg te helpen zijn de panelen en de doeken vergezeld van accessoires en attributen: speeltjes, kammen, juwelen enzovoort. De geportretteerden zijn vermogende burgers uit de welvarende Nederlanden, maar ook rijke vorsten. Zij zijn 'op de afspraak' bij burgemeester Nicolaas Rockox in het historische museum dat zijn naam draagt. In de Keizerskapel maakt de bezoeker kennis met devote portretten, vrome stichters "die met indrukwekkende drieluiken een zitje in de hemel reserveerden".

De Sint-Carolus Borromeuskerk verleent onderdak aan kinderportretten, statige weergaves van minivolwassenen met vaak grote emotionele geladenheid. Het Museum Vleeshuis ten slotte, toont drie smakelijke schilderijen van Frans Snijders. Ze symboliseren de weelde in het Antwerpen van de zestiende en de zeventiende eeuw en fungeren letterlijk als een voedingsbodem voor handel en kunsten in de Scheldestad. De portretten worden in hun natuurlijke habitat getoond, maar krijgen in een scenografie van Walter Van Beirendonck een verrassend jasje. Hij laat hen zelfs in dialoog gaan met enkele vroeg zeventiende-eeuwse burgers, mannequins getooid in creaties van Isabelle de Borchgrave. De getoonde werken komen uit de oeuvres van Quinten Metsys, Frans Floris, Jan Van Hemessen, Peter Paul Rubens, Antoon Van Dyck, Jan Cossiers, Jan Boeckhorst en David II Teniers.

Op wandel 

Bij het parcours hoort een portrettenwandeling. Naast de vier hoofdlocaties kan de bezoeker kennismaken met de leefwereld van de geportretteerden in de Sint-Pauluskerk, de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen, de Universiteit Antwerpen – Hof van Liere, de Sint-Jacobskerk en de Bourgondische kapel. Meer info, ticketprijzen en openingsuren over de expo vindt u hier

Michiel Leen