Fast Lines biedt studenten kennismaking met shortsea

Rederij Fast Lines zet in op stages om studenten kennis te laten maken met de shortseasector. "Shortsea speelt een rol in multimodaliteit", menen zowel CEO Catrien Scheers als stagiair Arno Muys (HZS).

“Goederenvervoer via shortsea is in mijn ogen evenzeer onderdeel van een multimodaal transport als binnenvaart, trein of vrachtwagen”, zegt Catrien Scheers, CEO van Fast Group. “Alleen wordt shortsea daarbij dikwijls vergeten.” Onbekend is onbemind, en om daar verandering in te brengen, zet het bedrijf regelmatig de deur open voor stagiairs. “Studenten uit de verschillende logistiekopleidingen zijn altijd welkom om mee te lopen, als het enigszins in de planning van de collega’s past. We zwaaiden net nog twee studenten uit van de opleiding Logistiek Management van de Karel de Grote-Hogeschool.” 

Vijf weken op zee

De stagiairs blijven heus niet alleen aan de wal, getuige het verhaal van Arno Muys, die als student van de Hogere Zeevaartschool vijf weken meevoer met de Fast Herman, het recentste schip uit de Fast-vloot. “Als student officier aan boord voer ik mee als cadet op bestemming in de Noordzee en de Baltische zee. Ik liep mee met de officieren, maar hielp ook mee met de taken van de bemanning: luiken openen, voor anker gaan, onderhoudswerken uitvoeren, maar evengoed mee op de brug staan of loodsen aan boord helpen gaan.”

Fast Herman deed in die periode onder andere de Britse haven Northfleet (bij Londen) aan, en verschillende havens in Denemarken, Polen en Rusland, met bulkladingen van staalrollen tot meststoffen. Die reizen duurden telkens tussen de twee en de vier dagen.

Multimodale oplossing 

Arno stuitte op de stageopportuniteit via een kennis bij de scouts. “Zijn ouders hadden een rederij, wist ik. Dat bleek Fast Lines te zijn. De shortseawereld kende ik al van een voorgaande stage in Duitsland. Het klopt volgens mij wel dat shortsea een rol speelt in multimodaliteit: doordat de schepen en de ladingen relatief klein zijn, kunnen we ver doordringen in het hinterland en zo enkele trucks van de weg houden.”

Michiel Leen