Elske van de Fliert zet bedrijven op dieet met CO2-afslankboek

Steeds meer bedrijven zetten CO2-reductie op de agenda. Maar hoe maak je die goede voornemens concreet? Elske van de Fliert giet haar advies in een 'CO2-afslankboek' voor bedrijven.

Duurzaamheid en klimaatopwarming staan bij steeds meer bedrijven op de agenda. Goede voornemens vliegen je om de oren. Maar hoe pak je de CO2-uitstoot van je bedrijf echt aan? Elske van de Fliert zet bedrijven op dieet met haar CO2-afslankprogramma. Volgend jaar brengt ze hier een boek over uit met DKV Euro Service. Hiermee wordt iedereen enthousiast voor groener rijden in een maand.

Tactiek

“Ik ga eerst na waarom bedrijven een duurzaamheidsbeleid voeren, wat hun doelstellingen zijn en hoe we ernaartoe kunnen werken. We bepalen een tactiek en stellen samen een plan op. Cruciaal is dat de hele keten in het proces wordt betrokken, dus ook leveranciers en klanten.”

In Nederland, en stilaan ook in België, hebben bedrijven CO2-prestatiedoelen voor ogen. In Nederland is bij bepaalde openbare aanbestedingen ook een CO2-luik ingebouwd. Bedrijven zijn welhaast verplicht om hun uitstoot onder de loep te nemen.

Lean & Green 

“In de transport- en logistieksector gebeurt er al veel in het kader van de Lean & Green-trajecten die de CO2-uitstoot willen verkleinen. Bovendien ligt de focus op het wagenpark: ga je voor elektrisch, lng of waterstof? Al bij al beperkte keuzes. Onze meerwaarde zit elders. Bijvoorbeeld door de onderhouds- en veiligheidsaspecten van die nieuwe technologieën onder de aandacht te brengen.”

Wat doet Elske zelf voor een groenere werkwijze? “Ik heb een groengasauto, die straks vervangen wordt door een elektrisch exemplaar. Daarnaast ben ik vaak op de fiets en in het openbaar vervoer te vinden.”

Twaalf jaar is ze intussen met de materie bezig. “Duurzaamheid stond hier in Nederland toen al op de agenda, maar sinds kort zie je ook de overheden en nieuwe sectoren op de kar springen. Twee afstudeerders zijn bij ons aan een onderzoek bezig waaruit blijkt dat er ook in België heel wat researchinitiatieven rond bestaan. Europese energierichtlijnen en CO2-prestatieladders maken dat bedrijven steeds vaker met de materie bezig moeten zijn.”

Quick win

Er bestaan wel degelijk quick wins: vergroening of elektrisering van het wagenpark, fietsen of speed pedelecs voor wie niet verder dan 5 à 15 kilometer van het werk woont, of thuiswerken. Elke kilometer die je niet rijdt, is duurzaam. “Maar het is wel cruciaal dat je de mensen meeneemt in je verhaal. Ze veranderen hun gewoontes en woon-werkverkeer niet zomaar.”

Door een competitie- en beloningsaspect in te bouwen motiveer je de medewerkers. “Koppel een gehaald CO2-doel aan een beloning, bijvoorbeeld een feestje voor de medewekers, of verkies een chauffeur van de maand.”

Michiel Leen