Ellen Doossche, eerste vrouwelijke Port Captain bij MSC

Ellen Doossche is de eerste vrouwelijke port captain bij MSC in Antwerpen. Samen met twee mannelijke collega's overziet ze de immer uitbreidende activiteit op de kaai. Eerste grote afspraak: de aanloop van 'MSC Isabella'.

Doossche, sinds begin oktober op post als port captain, is geen nieuwkomer in de scheepvaart. Ze begon haar carrière bij de agentuur De Keyser Thornton (DKT) en ging daarna bij MSC aan de slag. In vijftien jaar doorliep ze verschillende afdelingen: disbursement, transhipment, waterklerken en operations. Via zusterbedrijf Medlog is ze nu aan de slag als port captain op Kaai 1742. Een mooi maritiem parcours voor iemand die eerder toevallig in de sector belandde. "Ik heb een opleiding boekhouden en informatica achter de rug. Via een oom ben ik bij DKT beland, en sindsdien heb ik altijd in de sector gewerkt."​

Grote verhuis

Doossche bewees wat ze in haar mars had bij een van de grootste verhuisoperaties die de Antwerpse haven ooit heeft gekend. "Enkele jaren geleden begeleidde ik al mee de verhuizing van de MSC-terminal van de rechter- naar de linker-Scheldeoever", zegt Doossche. "Ik was al enkele jaren als assistent op de kaai aanwezig. Omdat de activiteiten op de terminal nog toenemen, was het voor het hoofdkantoor in Genève duidelijk dat er een derde port captain moest komen. Mijn twee port captain-collega's hebben me voorgedragen." ​

Oude bekenden

De mensen met wie Ellen werkt, zijn grotendeels bekenden voor haar. Maar de taak zelf is niet te vergelijken met vroeger. "De verantwoordelijkheid is veel groter. Je vertrekt niet meer vanuit de belangen van het Antwerpse agentschap, maar vanuit het moederbedrijf. Elk schip van de MSC-vloot moet zo efficiënt mogelijk worden behandeld. Dat betekent: rotatieplannen opstellen, constant contact houden met de andere aanloophavens, kijken of er plaats is voor die schepen, en ervan uitgaan dat een planning er op vijf minuten helemaal anders kan uitzien. Het helpt wel dat ik het achterliggende systeem goed ken en de kennis van vijftien jaar kan implementeren in deze functie."​

Isabella 

In de toekomst ziet Doossche de activiteit op de terminal nog toenemen. "De schepen zullen nog groter worden. De recente aanloop van de 'MSC Isabella' was een primeur. Het maakt me fier en trots dat we het grootste schip ter wereld op een paar uur efficiënt geladen en gelost hebben. Au fond is de voorbereiding niet anders dan voor een kleiner schip."​

Michiel Leen