Eefje Morren: "CO2-reductie? Ja, als het niet te veel kost"

Eefje Morren bouwde zelf een tool om de CO2-uitstoot van logistieke ketens te berekenen. Tegelijkertijd is Eefje ook een van de enthousiaste gezichten van de employer-brandingcampagne van de Antwerpse haven.

“Customer Experience & Sustainability” staat er op het visitekaartje van Eefje Morren. Bij Ahlers staat ze in voor de CO2-rapportering. Ze kan de klant netjes voorrekenen hoeveel de uitstoot bedraagt van een bepaald logistiek traject, en milieuvriendelijkere alternatieven voorstellen. Haar milieubewuste werk levert haar een onderscheiding als Havenheldin op. “De tool waarmee ik die berekeningen maak, heb ik zelf ontwikkeld. In 2016 werkte ik in het kader van mijn studies Advanced Business Management aan een project bij Ahlers. Daar leefde toen al het idee om de CO2-uitstoot van klanten te gaan berekenen, en zo kwam die vraag bij mij terecht.”

Andere koek 

Het bedrijf was haar niet onbekend, omdat ze er eerder al een studentenjob had gedaan. Een calculator ontwerpen was andere koek. “Er kwam veel opzoekwerk bij kijken, veel lees- en studiewerk. Je moet Europese standaarden hanteren en klantendata verzamelen om het tot een goed einde te brengen, en de toepassing constant monitoren en updaten.”

Wat kost het? 

Het duurzaamheidsbewustzijn bij de klanten groeit, maar de kost blijft heel belangrijk, ondervindt Morren. “Als blijkt dat de kost van het duurzamere traject hoger uitvalt, dan merk je nog een aarzeling. Toch zie je dat steeds meer bedrijven om een berekening vragen. Daar komt bij dat bedrijven met meer dan 200 werknemers tegenwoordig aan duurzaamheidsrapportering moeten doen. Dan helpt het wel dat wij hen trajecten met minder CO2-uitstoot voorrekenen.”

Enkele quick wins: minder per truck vervoeren en meer per barge of per trein (“Een klassieker”, volgens Morren). Maar ook: het netwerk optimaliseren, de productievestigingen op de juiste plek lokaliseren zodat klanten sneller bereikt kunnen worden en zelfs transportvermijdend gaan denken.

Hoeveel procent minder CO2 dat oplevert, is sterk verschillend van bedrijf tot bedrijf. Ahlers zelf engageert zich via het Lean & Green-project voor een reductie van 20% op vijf jaar in zijn forwardingactiviteiten. “Voor individuele bedrijven is de reductie sterk afhankelijk van hoe hun supplynetwerk is uitgebouwd”, zegt Morren.

Employer branding 

Nu we haar toch aan de lijn hebben: kennen we haar gezicht ook niet van de recent gelanceerde employer-brandingcampagne van de havenbedrijven? “Klopt. Ik vind het fijn om aan zulke positieve campagnes mee te werken. De haven is een fijne sector om in te werken en dat mogen de mensen weten. Het grote publiek weet vaak niet dat er in de haven ook jobs bestaan zoals de mijne. Het beeld van boten en dokwerkers is nog erg dominant.”

En dat cliché van de haven als mannenwereld mag ook op de schop. “Tijdens mijn opleiding waren we met vier meisjes tegen veertig jongens een absolute minderheid, maar op het werk is de verhouding ongeveer 50-50. Ik heb me nooit zorgen gemaakt over die man-vrouwverhouding toen ik in de haven ging werken.”

Michiel Leen