DP World organiseert verkeerslessen voor werknemers op speedbike

Terminaloperator DP World stuurt zijn medewerkers op rijles, opdat ze geen ongelukken zouden veroorzaken met hun geleasede elektrische fietsen. Een op zeven medewerkers van het bedrijf kiest intussen al voor de fiets op weg van en naar het werk.

Hoor je de term 'speed pedelec' vallen, dan denk je er tegenwoordig algauw 'ongevallen' bij. De snelle elektrische fietsen zijn zowel voor de gebruikers als voor het andere verkeer nog wat wennen, en dat heeft zo zijn gevolgen. DP World, dat sinds enkele maanden een fietsleaseprogramma heeft voor de medewerkers, zet in op sensibilisering en stuurt de snelle elektrische fietsers op een verplichte verkeerscursus. De snelle fietsers krijgen theorie over hoe ze zich veilig in het verkeer kunnen begeven en een opfrissing van de verkeersregels voor speedbikes, gevolgd door een praktijkgedeelte rond stuurvaardigheid, remtechniek, interactie met andere weggebruikers en verantwoord omgaan met snelheid.

1 op 7 fietst

Het fietsleaseplan, dat begin dit jaar werd gelanceerd, is een succes. Sinds de lancering werden al ruim 100 fietsen besteld, waarvan 70 speed pedelecs. Bij DP World Antwerp werken zo’n 750 medewerkers, waarvan ongeveer de helft havenarbeiders. Zeker in de haven, waar de afstanden groot zijn, zijn deze snelle elektrische fietsen tot 45 km per uur populair.

DP World is niet blind voor de risico's van de snelle fietsen. Vorig jaar telde Vlaanderen in totaal 86 verkeersslachtoffers onder bestuurders van speed pedelecs, waaronder 1 dode en 9 zwaargewonden. Door het stijgende gebruik is het aantal slachtoffers op één jaar tijd bijna verzesvoudigd. Een dosis preventie kan dus geen kwaad. Hugo De Bie, hr-directeur DP World Antwerp: “De veiligheid van onze medewerkers is onze absolute prioriteit, zowel op de site als daarbuiten. Om ongevallen te vermijden, bieden we deze fietsopleiding aan.” Gebruikers van speedbikes moeten van het bedrijf ook verplicht een fluovestje en een helm dragen.

Theorie en praktijk 

De bedrijfsopleiding over het veilig gebruik van speedbikes duurt twee uur en omvat zowel een theorie- als een praktijkgedeelte, met als doel werknemers meer bewust te maken van de risico’s van het rijden met een speed pedelec. Er wordt aandacht besteed aan bewustwording rond snelheid en hiermee verantwoord omgaan, risicoperceptie en veilig remmen. Nadien volgen praktijkoefeningen rond interactie met andere fietsers, stuurvaardigheid en een 'remtest', waarbij de werknemers met enige snelheid veilig moeten kunnen stoppen. In totaal namen reeds 17 fietsers deel. Na de zomervakantie volgen nieuwe sessies. Glenn De Nys, deelnemer: “Gelukkig heb ik nog geen ongeval meegemaakt, maar deze opleiding is een aanrader voor iedere fietser met een speed pedelec. De opfrissing van de verkeersregels voor speedbikes was zeker nuttig, want er is nog veel onwetendheid. Speedbikes zijn relatief nieuwe transportmiddelen en hebben een eigen wegcode. Sensibilisering is belangrijk.”

Michiel Leen