Dubbeldekker 'De Bus' maakt zich op voor ritje naar nieuwe stek

In deze vakantiereeks bezoekt Flows elke dag een horecazaak met een link naar de maritieme, transport- of logistieke sector. Vandaag 'De Bus' in Kallo, waar in volle coronatijden de verhuizing wordt voorbereid.

'De Bus' is een begrip bij de havenarbeiders en medewerkers van de maritieme bedrijven op de linker-Scheldeoever. Uitbaatster Nadja van Kempen (rechts op tweede foto) bereidt in coronatijden de verhuizing van haar zaak voor naar de terreinen van transportbedrijf Roosens aan de Ketenisweg.

Londense stadsbus in Kallo 

De eerste keer dat je 'De Bus' passeert, wrijf je je toch even de ogen uit. In een omgeving die gedomineerd wordt door logistieke opslag, stapels containers en een grote bouwwerf voor chemische opslagtanks, verwacht je geen twee Londense stadsbussen die neus aan neus en ingebed in een veranda met terras, dienst doen als snackbar voor hongerige havenbewoners. In de afgelopen twintig jaar groeide 'De Bus' uit tot een begrip op de linkeroever.

Het interieur van de twee authentieke Londense dubbeldeksbussen is verschillend: de ene doet dienst als zitruimte, de andere is ingericht als keuken. Vandaag krijg je ze niet meer zomaar aan het rijden, maar er is een tijd geweest waarin uitbaatster Nadja dagelijks op de linkeroever op ronde ging met de dubbeldekker om de klanten van snacks te voorzien. Een foodtruck avant la lettre. “Dat ging goed tot er na een jaar discussies ontstonden rond vergunningen”, blikt Nadja terug. “Gelukkig sprong vaste klant Jo Van Moer, van wie ik eerder toevallig een visitekaartje had bewaard, in de bres. Hij stond me een deel van zijn concessie af, waarop we de bus konden opstellen.”

Verhuizen

Later verhuisde 'De Bus' naar de huidige locatie aan de Kruipin in Kallo. Die plek valt ook onder een concessie van de haven van Antwerpen en moet om de zeven jaar vernieuwd worden. Toen aan de overkant van de straat grote werken begonnen voor een nieuwe Seveso-installatie, moest Nadja op zoek naar een nieuwe stek. Die werd uiteindelijk gevonden op de terreinen van transport Roosens, een vijftal minuten rijden van de huidige plek vandaan. Bedoeling is dat de bus met zitplaatsen voor de klanten wordt geïntegreerd in het nieuwe Roosensgebouw. Van de 'keukenbus' wordt afscheid genomen. In het nieuwe gebouw komt de keuken. “Normaal gezien zouden we nu aan het verhuizen zijn, maar de coronacrisis zorgt voor vertraging”, zegt Nadja. “Ik denk dat we eerder in november op onze nieuwe locatie zullen starten. Blijven is geen optie, want onze huidige plek wordt een leidingenzone.”

Spannende tijden 

Corona, het hoge woord is eruit. “Bij de lockdown in maart draaiden we nog 30% van onze omzet. Gelukkig konden we take-away blijven aanbieden”, blikt Nadia terug. “Toen de horeca opnieuw open mocht, keerden de trouwe klanten gelukkig snel terug. Ik had er zelf niet veel van verwacht. Sinds de aankondiging van de verstrengde maatregelen voor Antwerpen gaat het weer zo'n 20% minder. Veel van de 'bureaumensen' werken weer van thuis. Op een goeie dag hebben we 200 tot 300 klanten per dag.”

Het zijn spannende tijden geweest. “Bij de eerste golf voel je paniek. Je weet immers niet of je ooit weer dezelfde cijfers gaat draaien. Ik stond er ook alleen voor, het personeel stond noodgedwongen op 'den dop'. Nu ben ik enigszins gerustgesteld door de respons toen we weer volledig open gingen. Ik heb compassie met horecacollega's in Antwerpen.”

'Dubbeldekkers' en broodjes Mexicano

'De Bus' opent om 5.30 uur en sluit om 16.30 uur. Zelfs in de vroege ochtenduren vinden hamburgers en pinten er gretig aftrek bij de dokwerkers die uit de nachtshift komen. Voorts is het druk tijdens de klassieke pauzes van 10.00 uur en rond de middag, met een late rush rond 14.00 uur. Sterkhouders zijn de wisselende hamburgers van de maand, de broodjes Mexicano en de 'Dubbeldekker', een hamburger met twee stukken vlees tussen een groot broodje, sla, tomaat, aurgurk en gebakken uien, ketchup en andalouse. Een aanrader voor wie met grote honger van een shift hard labeur op de kade komt. “De vaste klanten weten dat om 5.30 uur het vet al warm is”, lacht Nadia. “Op frietjes moet je dan nog wel even wachten, want verse frieten moeten voorgebakken worden.”

Vijf minuten omrijden

Gaat ze het plekje aan de Kruipin niet missen? “Wellicht wel, al zal ik de gebreken van de huidige site niet missen. Op de nieuwe locatie werken we met vernieuwde installaties. Ik vermoed dat de klanten wel zullen volgen, al is het vijf minuten omrijden. Voor sommige dokwerkers wordt dat moeilijk, want hun middagpauze duurt maar een half uur. Sommigen hebben hun baas zelfs aangeboden om wat vroeger te beginnen, om toch maar bij ons te kunnen komen lunchen.”

In principe is 'De Bus' dertig jaar zeker van een stekje op de nieuwe plek. “De verhuizing van de dubbeldekker wordt nog een hele klus”, zegt Nadia. “Ik vraag me af hoe zo'n gevaarte reageert op een verplaatsing na vijftien jaar stilstand. Die verhuizing is in handen van mijn broer, die in de autoafbraak zit. Hij weet vast wel hoe hij dat moet aanpakken.”

De Bus, Kruipin 1145, 9130 Kallo
https://de-bus.be/

Michiel Leen