David Bellon (na 5 jaar Air Cargo Belgium) trots op samenwerking leden

Cargocommunity Air Cargo Belgium blaast vijf kaarsjes uit. Voorzitter David Bellon blikt tevreden terug. “We hebben een huis met stevige fundamenten gebouwd, nu moet het snel bewoond worden.” Dé pijler voor de volgende jaren blijft digitalisering.

Air Cargo Belgium (ACB), opgericht in 2016, groepeert grondafhandelaars, forwarders en luchtvaartmaatschappijen, en bundelt zo de krachten van BRUcargo en de luchtvrachtindustrie. Sinds het begin is het de ambitie om van Brucargo een aantrekkelijk, efficiënt, innovatief en succesvol logistiek platform te maken. De betrokken partijen werken samen in negen stuurgroepen en projecten met een focus op digitalisering, farma, levende dieren en e-commerce.

Van zeven naar honderdvijftig

“We zijn niet alleen in onze missie geslaagd, maar hebben ook al onze verwachtingen overtroffen”, zegt Geert Keirens, directeur van ACB. “Kijk maar naar onze realisatie om van Brussel de ‘preferred pharma gateway of Europe’ te maken, ons digitaliseringstraject en het delen van gegevens via BRUcloud, en de hechte groep die we zijn door onze netwerkactiviteiten. We konden niet voorspellen dat we in die vijf jaar zo snel zouden evolueren van zeven stichtende leden naar honderdvijftig.” 

Gemeenschappelijk doel

David Bellon, voorzitter van ACB, is trots op het stabiele ledenbestand. “Die trouw bewijst dat je als community waarde levert. Dat is een belangrijke erkenning. We leveren niet alleen waarde via onze netwerkevents, maar ook via onze applicaties die de workflow van de leden efficiënter maakt. ACB is ook een neutrale organisatie. Waar vroeger de forwarders, luchtvaartmaatschappijen en grondafhandelaars in aparte juridische entiteiten zaten, vechten we nu voor een gemeenschappelijker doel. We hebben een huis gebouwd met stevige fundamenten en nutsvoorzieningen, maar nu moeten we dat zo snel mogelijk laten bewonen. Dat is een belangrijke taak.”

Verjonging 

Voor ACB was het altijd een bewuste keuze om jong talent aan te trekken. Vindt ACB het niet erg dat de medewerkers al na een paar jaar de organisatie verlaten? “We wilden van bij de start vernieuwing, verjonging en een andere manier van samenwerken: niet tegen elkaar, maar met elkaar”, legt Keirens uit. “Daarom werken we samen met diverse hogescholen zodat pas afgestudeerden de kans krijgen om de sector beter te leren kennen, mee te werken aan het ACB-verhaal en door te stromen naar interessante jobs in de luchtvrachtsector.”

“Als het een deel van je missie is om van Brucargo een attractieve werkplek te maken, dan moet je ook een bijdrage leveren en een toegangspoort zijn voor dat jonge talent”, voegt Bellon eraan toe. “We leggen bij ACB de basis en kneden het talent zodat die jonge medewerkers daarna hun vleugels uitslaan om ergens anders waarde te leveren. Naast het jonge talent hebben we bij ACB ook veel ervaring rondlopen in het dagelijkse bestuur en de raad van bestuur.”

Digitalisering belangrijke pijler

Hoe kijkt de voorzitter van ACB naar de komende vijf jaar? “Corona heeft de industrie permanent veranderd. Het is uitkijken hoe de sector eruit zal zien wanneer het rijk der vrijheid er is. De belangrijkste pijler blijft digitalisering. Het huis staat er, maar zonder inwoners zal het snel verloederen. Daarom willen we de komende twee jaar kritische massa creëren, zodat digitalisering de norm wordt en niet meer de optie is. Een efficiënte werkplanning en wachttijden verminderen, kunnen we alleen maar optimaliseren als we met z'n allen door dezelfde gang gaan. Voor bepaalde applicaties is er al een goede basis, maar meer is altijd beter. Als we 70% van onze tonnage door de ‘Green Lane’ duwen, wordt efficiëntie de norm. Dat punt hebben we nog niet bereikt, maar als we het tempo van de voorbije vijf jaar aanhouden, dan is de sky the limit.”

Hoewel ieder bedrijf zijn eigen belangen wil verdedigen, beseffen bedrijven steeds meer dat samenwerking nodig is om het anders en beter te doen. “Het interne verandermanagement vormt de grootste uitdaging”, besluit Bellon. “Het vraagt aanpassing van hun IT-systemen, maar het is onze rol om dat te faciliteren zodat de neuzen in dezelfde richting staan.”

Melanie De Vrieze