Maritiem fotograaf Mike Louagie verkent stand-upcomedy in coronatijd

Reizen zit er momenteel niet in. Als je job bestaat uit het fotograferen van cruise- en ferryschepen is dat geen klein probleem. Fotograaf Mike Louagie blijft niet bij de pakken zitten. Hij verkent nieuwe communicatievormen en zelfs stand-upcomedy.

Als je normaal gezien 150 dagen per jaar van huis bent om cruisechepen en ferry's in beeld te brengen, hakt het 'blijf in uw kot'-regime van deze coronatijden er natuurlijk dubbel zo hard in. Fotograaf Mike Louagie blijft niet bij de pakken zitten en verkent nieuwe paden.

Ferryspecialist 

Mike had als geboren Oostendenaar al gauw de smaak voor de zee te pakken. “Ik had twee passies: zeilen en de fotografie. Na mijn studies aan Sint-Lukas legde ik me toe op een niche: het professioneel in beeld brengen van schepen. Mijn eerste klant was de ferrylijn Oostende-Dover.”

Noem hem geen scheepsspotter. “Het gaat er mij niet om 'pasfoto's' te verzamelen van zoveel mogelijk schepen. Compositie en belichting zijn belangrijk. Vanochtend nog ben ik in alle vroegte naar de haven van Zeebrugge gegaan om de zon te zien opkomen. Klanten herkennen mijn 'touch'. Ze zeggen meteen: 'Dat is een foto van jou'.”

Mike groeide uit tot 'ferryspecialist' en begon steeds meer reportages te verzorgen over cruiseschepen. Niet alleen de mastodonten met zesduizend passagiers aan boord, ook de kleinere cruises naar meer extreme bestemmingen brengt hij in beeld.

Comedy

En toen kwam corona. “In deze omstandigheden kan ik niet werken zoals ik dat gewend ben. Veel opdrachten zijn afgezegd, en waar ik wel nog aan boord kan gaan, ben ik uit quarantaineoverwegingen niet welkom op de brug. Contact met de crew kan evenmin.” Maar Mike ziet ook humor in de huidige situatie. Op de 'Freelancers in Belgium Day' vatte hij zijn freelancecarrière samen in een stand-upcomedy act.

Webinars

Mike verkent volop andere verdienmodellen. “Sinds enkele jaren ben ik hoofdredacteur van de nieuwsbrief Ferry Shipping News. Via dat medium organiseren we webinars over de ferry-industrie, met CEO's, vertegenwoordigers van de grote rederijen enzovoort, telkens met mij als moderator.”

2021 wordt een uitdagend jaar, beseft ook Mike. “Gelukkig heb ik nog een grote opdracht beet in de haven van Zeebrugge. Het havenbestuur wil haar beeldbank updaten. De visuele identiteit van het havenlandschap verandert snel. Professionals zien meteen wanneer er een oud archiefbeeld opduikt.”

Michiel Leen