Wim Glorieux: “Locatie, koers en afmetingen schip bepalen via IoT”

Chilli Robotics won de vierde Innovation Challenge van Port of Antwerp. De Kortrijkse start-up werkte een IoT-oplossing uit om de exacte afmetingen van een binnenschip te bepalen en zo een optimale bezetting van de wachtligplaatsen te garanderen.

Jaarlijks lopen meer dan 49.000 binnenvaartschepen de Antwerpse haven aan die tijdelijk moeten aanmeren aan wachtligplaatsen. "Vesselfinder duidt de locatie van het schip met 'een bolletje' aan, maar er is geen informatie bekend over de afmetingen. Het is ook niet duidelijk wat nu juist de voorkant, achterkant of het midden van het schip is", vertelt Wim Glorieux, CEO en oprichter van Chilli Robotics. "Je kan dus moeilijk inschatten hoeveel plaatsen er bezet zijn en of er al dan niet nog een schip tussen kan."

3D-scan

Om een optimale bezetting van de wachtligplaatsen te garanderen, werkte Chilli Robotics voor Port of Antwerp een passende IoT-oplossing (Internet of Things, red.) uit die de exacte locatie, koers en afmetingen bepaalt. De start-up combineerde daarvoor data van een LiDAR-scanner (een 'remote sensing'-technologie) en een AIS/GPS-ontvanger. "Alle schepen worden bij het binnenvaren van de haven langs de oever van de Schelde en het Albertkanaal opgemeten. De LiDAR maakt een soort 3D-scan van het schip", vertelt Wim. "Tijdens die scan worden tegelijkertijd ook de AIS-data binnengehaald waardoor we exact weten met welk punt op het schip de GPS-positie overeenkomt."

Eind oktober 2021 volgt er verder overleg tussen Chilli Robotics en Port of Antwerp over de uitrol van het systeem in de haven. 

Muizenvallen

Chilli Robotics werkte ook al een IoT-project uit voor logistieke dienstverlener Vollers aan de Antwerpse Wilmarsdonksteenweg. "We hebben toen 'sensormuizenvallen' gemaakt", vertelt Wim. "De sensoren worden aan muizenvallen geplaatst, monitoren beweging en detecteren of er effectief een muis gevangen wordt. We hebben er intussen zo'n duizend bij Vollers staan."

'Taco'-robot

Naast IoT-toepassingen, verdiept Chilli Robotics zich voornamelijk in robotica. In 2020 ontving het bedrijf een subsidie van POM West-Vlaanderen om een robot te ontwikkelen. De autonome robot - genaamd 'Taco' - zal dienen voor zowel interne als externe logistiek. "Onze robot is gelijkaardig aan de 'Spot-robot' van het Amerikaans Boston Dynamics", vertelt Wim. "Taco zal een hoge payload hebben van 100 kg en een bereik van 100 km. De robot beweegt zich voort op wieltjes en behaalt een topsnelheid van 15 km per uur. Het is een AGV (Automated Guided Vehicle) die ook geschikt is voor ruw terrein en allerlei hindernissen kan nemen zoals trappen en zelfs ladders."

"We haalden nu ook een subsidie binnen van het Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) om de robot verder te ontwikkelen", gaat Wim verder. "We installeren nog een robotarm zodat 'Taco' ook een deur kan openen."

Zeebrugge

Het eerste prototype is eind oktober 2021 klaar. "We onderhandelen met het havenbestuur van Zeebrugge om het 5G-netwerk in de haven te gebruiken zodat we 'Taco' kunnen testen", vertelt Wim. "CSP Zeebrugge heeft de 'Spot-robot' al getest, maar deze is tijdens een demo van Citymesh van de trap gevallen en heeft z'n poot gebroken", lacht hij. 

Chilli Robotics werd in oktober 2020 opgericht door Wim Glorieux. Hij is burgerlijk ingenieur van opleiding. 

Julie Desmet