“Carcooning”: chauffeur lokken (en houden) met extra comfort

"Pimp my truck!" Het krappe aanbod aan vrachtwagenchauffeurs doet transporteurs en fabrikanten naar opvallende maatregelen grijpen. Een uiterst comfortabele truck aanbieden, bijvoorbeeld.

'Carcooning' noemen ze die tendens bij MAN Truck Center Frederix NV in Paal-Beringen (Limburg).

De term is een samentrekking van 'car' en 'cocooning'. Het komt erop neer dat, naarmate mensen door files en verkeersdrukte meer tijd op de baan doorbrengen, voertuigen steeds comfortabeler uitgevoerd worden. “Chauffeurs wonen vandaag bijna in hun truck”, zegt Karel van der Heijden, Sales Manager bij Frederix. “Ze gaan meer aandacht besteden aan comfort, materiaalkeuze, zintuiglijke sensatie, zoals je dat zou doen bij de aankoop van een gewone wagen. Chauffeurs willen zich thuis voelen in hun truck.”

Airco en lederen zetels

Daar speelt truckleverancier MAN Frederix op in met bijvoorbeeld slaapcabines met uiterst comfortabele matrassen, een koelkast en een stand-airco. Dat laatste is geen overbodige luxe voor chauffeurs die overdag rusten na een nachtrit en in de zomerwarmte niet willen braden in hun cabine. Ook een tv en microgolfoven zijn gewilde accessoires, net als een performante gps en aansluitingen voor gsm’s en andere technologie-attributen die chauffeurs vandaag nodig hebben. De trucks kunnen geleverd worden met een lederen interieur en voor de cabine zelf zijn verschillende kleurtinten mogelijk.

Comfortniveau van luxewagen

In wezen verschilt de optielijst niet veel van wat je bij automerken uit het hogere segment vindt. Het comfortniveau vandaag is niet meer te vergelijken met dat van vijf jaar geleden. Volgens Karel van der Heijden zet MAN opmerkelijk in op deze tendens.

“Privérijders deden dit al langer, maar nu zien we bij grote transportbedrijven dat chauffeurs meer inspraak krijgen in de inrichting van de wagen. Je ziet dat bedrijven chauffeurs willen vinden en houden door hen een zo aangenaam mogelijke werkomgeving te bieden.”

"Luxetruck trekt kandidaten over de streep"

Een bedrijf dat die strategie volledig onderschrijft, is Transport Jacobs uit Genk. Bart Tilmans, afgevaardigd bestuurder van Transport Jacobs: “Goede chauffeurs vinden en houden is een uitdaging voor de hele sector. Bij ons zijn de rijders quasi de hele week volgeboekt, wat betekent dat ze veel tijd in hun truck doorbrengen. Het is evident dat ze dan het nodige comfort moeten krijgen.”

Momenteel heeft het bedrijf veertig “carcooning-trucks” rondrijden, en het order voor een extra tiental is onlangs bij Frederix NV geplaatst.

Loopt de kost van al die extraatjes dan niet erg op voor de transporteur? “We proberen de trucks op een uniforme manier uit te rusten en onderhandelen hierover bij de aankoop. Dat je een chauffeur zo aan boord kunt houden, weegt snel op tegen die investering. De loonsvoorwaarden zijn ongeveer overal gelijk, maar een extra comfortabele truck maakt het verschil dat een kandidaat over de streep kan trekken.”

Hoe zo'n comfortabele truck er langs binnen uitziet, ervaar je hier

Michiel Leen