Bart Van Rossen: Brusselse stem in bestuur scheepvaartvereniging Naves

Bart Van Rossen treedt toe tot het bestuur van de nationale scheepvaartvereniging Naves. Vanuit zijn functie bij Rhenus Logistics vertolkt hij de belangen van de scheepsagenten in de Brusselse haven. Die lopen soms opvallend gelijk met de Antwerpse.

Dat onze hoofdstad met Brussel ook een zeehaven telt, willen we in Antwerpen weleens vergeten. Toch maken meer dan honderd bedrijven gebruik van de haven. Bart Van Rossen kent de situatie op het terrein goed genoeg om te weten waar de opportuniteiten liggen. ​Een situatie die hij nu als bestuurslid voor de nationale scheepvaartvereniging Naves verder kan toelichten. 

Brussels potentieel 

"In Brussel zie je schepen met een lengte tot 130 meter en een diepgang van 5,8 meter, goed voor zo'n 5.000 dwt. Door in te zetten op bepaalde specifieke ladingsstromen kan het potentieel van de Brusselse terminal maximaal worden benut." ​

Via de acquisitie van de Smetterminal werd logistiekspeler Rhenus ook in Brussel actief met een eigen terminal voor bulk- en projectcargo. Onder andere de trafiek in Brussels glas voor recyclage in Limburg en Duitsland is bij uitstek een bargeproject. Al is Rhenus zich meer en meer aan het profileren als de 'controletoren' vanwaaruit de ketenregie wordt gevoerd. ​

Geen congestie

"Er zijn opportuniteiten om het vrachtvervoer over het water vanuit Brussel nog uit te breiden", zegt Van Rossen. "De congestievrije waterweg zal ook in het Brusselse gebied aan aantrekkingskracht winnen. De discussie rond de modal shift leeft eveneens in Brussel. Die oplossingen moet je vermarkten in de context van een globaal netwerk: de grofmazige containerlogistiek moet worden aangevuld met een duurzaam model voor stedelijke logistiek. En daarin heeft de waterweg een belangrijke rol te spelen." ​

Binnen Naves zal Van Rossen zich toeleggen op vergunningsbeleid, douanegerelateerde materie en de strijd tegen fraude. ​De maritieme sector heeft voor hem geen geheimen. Als alumnus van de Zeevaartschool in Antwerpen en Oostende was hij aan het werk bij onder andere ABC Container Lines, Stukwerkers Havenbedrijf, Tessenderlo en Chiquita, alvorens bij Rhenus aan de slag te gaan als terminal en development manager. ​

Troef

"Brussel heeft de troef dat een hinterland met talrijke consumenten vlakbij ligt. Door in te zetten op co-modaliteit kan de bestaande infrastructuur maximaal worden benut. Antwerpen en Brussel moeten op dat vlak elkaar leren kennen als goede buren. Als iedere partij met open vizier haar sterktes en zwaktes op tafel legt, kan er samen gekeken worden naar oplossingen die de supplychain versterken."

Michiel Leen