André en Alain ontwerpen veilige werplijnzakjes voor havenbedrijf

Bootman André Van Mechelen en assistent-verkeersleider Alain Vervloet staken de koppen bijeen om veilige werplijnen aan de sluizen te maken. De ‘rode zandzakjes’ van Port of Antwerp moeten de arbeidsongevallen tot een minimum beperken.

Wanneer een schip in een sluis aanmeert, worden er ‘heaving lines’, of werplijnen, aan de meertouwen vastgemaakt en aan wal gegooid. Hierop kunnen de logge meertrossen op de kade worden getrokken en rond de bolders vastgelegd. Om makkelijker te kunnen gooien, worden de werplijnen verzwaard door een compacte knoop, of een ‘monkey fist’.

Metalen objecten

“Wat we steeds vaker vaststellen, is dat matrozen de werplijnen met metalen voorwerpen verzwaren. Dat is nochtans strikt verboden volgens de Antwerp Port Regulations”, vertelt Alain. “We krijgen de zotste dingen naar ons hoofd gegooid, zoals schakels, bouten en moeren”, vult André aan.

“Veiligheid is prioritair”, zegt Alain. “Als ik de werplijn per ongeluk niet zie aankomen omdat het zicht beperkt is door regen, mist of sneeuw, of de wind pakt de werplijn mee, dan heb ik liever een gevuld zakje met zand dat mijn gezicht of lichaam raakt dan een metalen bout.”

Gratis alternatief

“We zijn verplicht om illegaal verzwaarde monkeys af te snijden en het gebruik ervan te verbaliseren”, gaat Alain verder. “Vermits de werplijnen eigendom zijn van het schip, krijgen we al eens de wind van voren van de kapitein. In de toekomst zullen we meteen ter plaatse een legaal en gratis alternatief kunnen aanbieden.”

De wereld rond

Met een beetje geluk reizen de Port of Antwerp-werplijnzakjes de hele wereld rond. “We vragen ons vooral af of de zakjes er over een paar maanden nog zullen aanhangen. Dat hopen we ten zeerste. Het is een win-winsituatie voor iedereen”, zegt Alain. “Onze mensen werken veiliger, de kapitein heeft een gratis alternatief en het vergroot de naamsbekendheid van Port of Antwerp wereldwijd.”

Binnenkort zullen er zo’n 1.200 zakjes worden verdeeld over de verschillende sluizen en door de Port Authority Officers.  

Julie Desmet