Amanda Bogers: "War for talent wijkt voor war for vacancies"

De coronacrisis heeft een impact op de manier waarop human resources in transport, logistiek en de maritieme sector worden uitgerold. In ons magazine duidt Amanda Bogers (Start People Maritiem) de gevolgen voor die human resources.

De coronacrisis impacteert de werking van human resources in transport, logistiek en de maritieme sector. De toegenomen rol van digitalisering is opvallend, maar ook de verhouding tussen jobaanbieders en sollicitanten verandert. Sterker nog: vraag- en aanbodzijde wisselen van kant. 

Midden mei pakte de Antwerpse logistieke hr-dienstverlener Talentenstroom uit met een opvallend jobcijfer: uit een rondvraag bleek dat een derde van de bevraagde Antwerpse logistiekbedrijven bleef aanwerven. Tijdelijke werkloosheid bleek een relatief beperkt gegeven, en er ontstond zelfs een niche van 'COVID-19-vacatures': veelal tijdelijke jobs in distributie en logistiek om  de toegenomen drukte in de voedingsdistributie en de e-commerce op te vangen. 

Omgekeerde wereld 

Een kaalslag in het tewerkstellingsaanbod bleef dus uit, maar voor logistieke hr-professionals was het 'nieuwe normaal' toch ontwaken in een andere wereld. “Zeg gerust een omgekeerde wereld”, zegt Amanda Bogers van hr-dienstverlener Start People Maritiem. Het oude paradigma van de 'war for talent' kan in tijden van corona op de schop. “Voor de coronacrisis hadden kandidaten de jobs voor het uitkiezen: bedrijven moesten alles uit de kast halen om de geschikte kandidaat aan zich te binden. Nu zie je het omgekeerde: het jobaanbod is kleiner, terwijl er meer kandidaten zijn.” De 'war for talent' heeft als het ware plaatsgemaakt voor de 'war for vacancies’. 

De oorzaak? De maritieme en logistieke sector merkt, weliswaar met wat vertraging, de impact van het coronavirus. De focus ligt in veel bedrijven op het behouden van de bestaande tewerkstelling. “Sommige bedrijven in de sector hebben het net uitzonderlijk druk, en globaal gezien is de sector blijven draaien. Veel vacatures staan evenwel on hold. Sommige kandidaten hebben te horen gekregen dat ze toch niet kunnen starten in een bepaalde job. Daar hebben ze het moeilijk mee, maar de vechtlust is wel groot.” 

 Digitaal, het nieuwe normaal 

De intrede van de anderhalvemetersamenleving dwingt rekruteerders om hun processen aan te passen. “Veel meer gesprekken en testen gebeuren digitaal”, zegt Bogers. “Het vergt een zekere flexibiliteit om het kwaliteitsniveau van de dienstverlening op peil te houden. Het gaat wel sneller dan vroeger: twintig kandidaten op een dag screenen, is geen uitzondering.” 

Jobevents, hoe kleinschalig ook, konden tijdens de lockdown niet. Talentenstroom merkt in de sector een toegenomen interesse voor digitale jobbeurzen. Bepaalde initiatieven bieden bedrijven zelfs de kans om een eigen virtuele stand aan te kleden. Het concept is niet uit coronanood geboren en biedt enkele voordelen die ook postcorona overeind blijven: er zijn minder tijd, middelen en mankracht nodig om gedurende een of meer dagen een stand uit te baten, en ook minder mondige kandidaten durven digitaal makkelijker springen om zich aan te bieden. Dan hebben we het nog niet over kandidaten die in alle discretie op zoek zijn naar een nieuwe werkgever. 

Trainen met beamer 

De opleiding van de nieuwe medewerkers op de vloer is een ander paar mouwen. “Veel functies in transport, maritiem en logistiek zijn erg hands-on”, klinkt het. “De vraag is maar hoe je skills kunt aanleren met anderhalve meter afstand en andere social-distancingmaatregelen. Een klant van ons biedt opleiding aan met een beamer in de vergaderruimte. Er wordt dus op alternatieve manieren gewerkt, maar niet minder professioneel. Niemand kan zich permitteren de gezondheidsrisico's uit het oog te verliezen. Je merkt dat er een 'nieuw normaal' ontstaat, de fase van het improviseren gaat langzaamaan voorbij, al is het koffiedik kijken hoe de sector zich na de crisis herstelt. Het zou mooi zijn mochten we vanaf juli een herstel zien in de vacatures.” 

Blijvende impact 

Verwacht Bogers dat de coronacrisis de manier van werken in de maritieme en logistieke hr-sector blijvend verandert? “De digitale communicatie en testen blijven wellicht behouden, omdat ze zo'n significante tijdswinst opleveren tussen de verschillende stappen in het sollicitatieproces. Er is ook de toegenomen flexibiliteit bij klanten en kandidaten. Ook de rits aan onlineopleidingen en webinars is een positieve ontwikkeling: je moet niet meer per se op verplaatsing om je vaardigheden bij te werken. Toch blijft ook in human resources het  face-to-facecontact erg belangrijk. Ik kan niet wachten tot we weer events kunnen bezoeken, klanten en kandidaten kunnen ontmoeten.” 

 Ook Jan Denys, arbeidsmarktdeskundige bij Randstad, ziet een en-enverhaal ontstaan. “De digitale ontwikkeling zit onmiskenbaar in een stroomversnelling, maar een deel van het rekruteringsproces heeft het fysieke contact nog nodig. We evolueren naar een hybride model met een digitale én een fysieke component.” 

 Michiel Leen

U wilt dit artikel (en veel andere) in printversie lezen? U krijgt ons magazine 'Het jaar nul na corona' gratis toegestuurd op eenvoudig verzoek. Mail naar marketing@flows.be en we doen het nodige.