Sealogis Freight Forwarding viert Antwerps jubileum

Het Antwerpse expeditiebedrijf Sealogis Freight Forwarding Belgium viert zijn 25-jarige bestaan. “Het was een rollercoaster, maar we zijn fier en dankbaar dat we zijn uitgegroeid tot een gestructureerde organisatie met een sterk team”, klinkt het.

Sealogis Freight Forwarding Belgium, tot 1 januari 2020 nog operationeel onder de naam ‘Challenge International Belgium’, opende in september 1995 de deuren van zijn gloednieuwe kantoor aan de Ernest Van Dijckkaai. Managing director North Europe, Edwig Laenen en inside salesconsultant, Katty Heuvelmans, stonden aan de wieg van het Belgische filiaal van de Franse transport- en logistieke groep Challenge International.

“Katty en ik werkten samen voor het expeditiekantoor van mijn vader zaliger, G. Laenen & Co”, vertelt Edwig. “Ik was heel sterk betrokken bij koffietrades, vandaar het raakpunt met Challenge International dat naast general cargo en chemie ook zeer actief was in het koffiesegment.”

Stoute schoenen

Laenen raakte in gesprek met de toenmalige CEO van de groep, Yanick Poncel, die zijn activiteiten wou uitbreiden buiten Frankrijk en verschillende stappen ondernam om bedrijven in Antwerpen over te nemen.

“Ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken en om een kans gevraagd”, vertelt Edwig. “Yanick Poncel vroeg me: ‘Edwig, ik ga je mijn vertrouwen geven, ga je dat aankunnen?’. Ik heb hem toen geantwoord: ‘Ik ga dat doen als een goede huisvader.’ Na overleg met de medeaandeelhouders, hebben we de handen geschud en kreeg ik ‘carte blanche’.”

Erin gevlogen

Als 32-jarige zet Edwig Laenen het Belgische filiaal op poten. “Ik had tien jaar werkervaring in de logistiek, maar was nog groen achter de oren. Ik ben er gewoon ingevlogen. Ik moest niet alleen materieel aanschaffen zoals meubilair en computers, ik moest ook op zoek naar personeel. Ik zocht iemand die mijn rechterhand kon zijn en ik blindelings kon vertrouwen. Ik heb toen Katty benaderd. We kennen mekaar al van jongs af aan.”

“Ik heb niet lang getwijfeld”, vertelt Katty. “Ik was verantwoordelijk voor zowel import als export, maar omdat het bedrijf nog in zijn kinderschoenen stond, hielp ik zowat op alle vlakken mee.”

Pionieren en harken

“We zijn vertrokken van een blanco blad papier”, vertelt Edwig. “We hadden een financieel sterke groep achter ons, maar de eerste vier à vijf jaar was het echt pionieren en harken om klanten te vinden. We factureerden in het weekend, prospecteerden in de week en moesten operationele problemen zien op te lossen. De eerste tien jaar was het bouwen aan de fundamenten.” “Het was een rollercoaster, maar ik heb mijn werk altijd graag gedaan. We deden er alles voor om het kantoor te doen slagen”, vult Katty aan.

Mijlpaal

In 2004 verhuist Sealogis Freight Forwarding Belgium naar de Italiëlei. Een jaar later bereikt de firma een mijlpaal. “We zijn toen exponentieel gegroeid dankzij enkele grote keyaccounts die aan boord zijn gekomen”, zegt Edwig. “In 2010 werden we een ‘volwassen’ bedrijf met een gezicht. In alle bescheidenheid durf ik zeggen dat we een imago hebben opgebouwd dat een beetje ‘oversized’ is. In de shipping- en expeditiewereld schatten ze ons vaak groter in dan we werkelijk zijn. We hebben de naam en faam van een grotere speler bereikt terwijl we onze klanten toch een persoonlijke, zeg maar kmo-service, kunnen geven.”

Sealogis Freight Forwarding Belgium heeft doorheen de jaren een fors klantenbestand uitgebouwd. “75% van onze klanten hebben we zelf gegenereerd. 25% is klant geworden via het hoofdkantoor in Frankrijk”, vertelt Edwig.

Verticale expertises

Het expeditiekantoor beheerst alle transportmodi, maar specialiseert zich ook in: douaneformaliteiten, transportrisico’s verzekeren, de last mile organiseren, relocations en supplychainmanagement. Ook opslag en distributie behoren tot het serviceaanbod.

“Onze corebusiness is gebaseerd op verticale expertises”, zegt Edwig. “Grote volumes binnenhalen is minder belangrijk voor ons. We zijn vooral geïnteresseerd in expertise en added value. We verkopen geen tarieven, maar trachten in eerste instantie oplossingen aan te bieden die liefst nog kostenbesparend zijn. We hebben dan ook heel lang gewerkt aan de samenstelling van ons team. Voor elke vraag hebben we een specialist in huis. Dat definieert onze identiteit en is ons bindmiddel met de klanten.”

E-commerce

Sealogis Freight Forwarding Belgium is actief in domeinen zoals chemicals, general cargo, projectcargo, kunstvoorwerpen, voeding en consumentenproducten. “We zetten nu ook volop in op ‘E-Logis’, een specifieke dienst waarbij we douane-administratie en last-mileoplossingen bieden voor klanten in de e-commercesector”, vertelt Edwig.

Dankbaar

“We hebben nog een traject af te leggen, maar de fundamenten zijn gelegd. Het gebouw staat er", vertelt Edwig. "Ik ben niet alleen trots, maar ook dankbaar voor de mensen rondom mij die me geholpen hebben, en het management dat mij in die 25 jaar tijd altijd het vertrouwen heeft gegeven.”

Het bedrijf startte met 4 medewerkers en heeft nu een 36-koppig team.

Wereldwijd

Sealogis Freight Forwarding Belgium functioneert als een autonome nv onder Sealogis Freight Forwarding, een van de hoofdentiteiten van Sealogis Group. De Franse holding groepeert zo’n dertig bedrijven onder drie hoofdentiteiten: Sealogis Freight Forwarding, Shipping en Logistics & Trucking. De groep telt wereldwijd negenhonderd medewerkers. 

Julie Desmet