Verrassend slot van alliantiedans

Stefan Verberckmoes

Stefan Verberckmoes

Shipping Analyst

Dat een financieel verzwakte rederij als Hyundai Merchant Marine (HMM) in een alliantie zou stappen met de twee grootste containerrederijen ter wereld, had wellicht niemand zien aankomen.

HMM had tot nu toe in alle communicatie aangegeven dat het hemel en aarde zou bewegen om tegen september in THE Alliance te geraken. De Zuid-Koreaanse rederij dreigde omwille van financiële moeilijkheden door zijn huidige partners aan de kant geschoven te worden en moet in een mega-alliantie zien te komen om het reddingsplan door de Korea Development Bank en de andere schuldeisers goedgekeurd te krijgen.

Maersk Line vertelde de voorbije weken aan alle grote klanten dat ze er baat bij zouden hebben om met de Deense rederij zaken te doen. Het netwerk van het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk en MSC zou immers niet meer gewijzigd worden. Nu toch wel?

Dat HMM uiteindelijk toch als kleine antenne bij 2M zou aansluiten – zover is het overigens nog niet – laat vermoeden dat er andere zaken in het spel zijn. De meest logische verklaring is dat 2M zijn positie als kleinste mega-alliantie op de trans-Pacific wil versterken. HMM is een relatief kleine oostwest-carrier, maar vertegenwoordigt wel 3,8% van alle op de trans-Pacific aangeboden capaciteit.

Het binnenhalen van HMM als partner kan ook het voorspel voor een overname zijn. Maersk heeft op dat vlak al een voorgeschiedenis, want eerder al werden de toenmalige partners SeaLand en P&O Containers opgeslokt. In vergelijking daarmee is HMM voor de Denen een lichte lunch.

Maersk Line heeft in het verleden al meermaals zijn partners overgenomen

Men kan zich ook afvragen welke rol de Zuid-Koreaanse overheid momenteel speelt. Die moet behalve de twee rederijen Hanjin en HMM ook de grote scheepswerven zien te redden.

De grootste containerrederij ter wereld is een belangrijke klant van die scheepsbouwers. Momenteel hebben de Denen bij Daewoo elf schepen van 19.630 teu in aanbouw, terwijl er bij Hyundai Heavy Industries negen eenheden van 14.000 teu besteld werden met opties voor nog eens acht zusterschepen.

De laatste passen van de alliantiedans worden belangrijk omdat de verhoudingen nu voor een langere periode van minstens vijf jaar zullen vastgelegd worden. Het is nu nog wachten om te zien tot welk kamp HMM en Hamburg Süd zullen toetreden en of de fusie van Hapag-Lloyd en UASC zal doorgaan.

Daarna zou een periode van meer stabiliteit moeten aanbreken met drie aan elkaar gewaagde mega-allianties. Minder dan drie kunnen het er in principe nooit worden, omdat de mededingingsauthoriteiten dat nooit zouden (mogen) toelaten.