Veerboten blijven kwetsbaar

Stefan Verberckmoes - Flows

Stefan Verberckmoes - Flows

Editor-in-chief

De brand op de ropax ‘Norman Atlantic’ van de Italiaanse eigenaar Visemar die voor Anek Lines tussen Ancona en Patras voer, heeft nog maar eens aangetoond hoe kwetsbaar veerboten zijn wanneer er iets fout gaat. Gelukkig konden de meeste opvarenden gered worden, maar velen houden er wel een zeer traumatische ervaring aan over.

Uit de eerste getuigenissen van de passagiers blijkt dat er geen brandalarm is afgegaan. Er is ook veel kritiek op de manier waarop de bemanning de evacuatie (niet) heeft aangepakt. De veerboot en zijn bemanning waren overigens nog maar net op de route actief. Tot september voer de in 2009 door Visentini gebouwde ropax voor LD Lines tussen Montoir en Gijon en van oktober tot begin december werd het schip eventjes door Caronte & Tourist gehuurd voor de bediening van Sicilië.

De uitgebrande ferry werd eind vorige week in Brindisi afgemeerd. Zodra de hitte aan boord is afgekoeld, gaat de Italiaanse politie aan boord onderzoeken hoe de brand is kunnen ontstaan.

Zonder op dat onderzoek vooruit te lopen, kan nu al gesteld worden dat een aantal veiligheidsregels op de ‘Norman Atlantic’ niet gerespecteerd werden. Op veerboten in Noord-Europa wordt de toegang tot de garagedekken tijdens de overtocht altijd afgesloten, maar in de Middellandse Zee doet men dat niet altijd. In het drukke zomerseizoen laat men toeristen bijvoorbeeld in hun mobilhome op het dek overnachten. Op de 'Norman Atlantic' waren alle hutten volzet en hebben tal van chauffeurs in hun truck mogen overnachten. Wat als zo’n trucker daar een sigaret opsteekt en al rokend indommelt? Het ziet er ook naar uit dat er zich op de garagedekken meerdere verstekelingen bevonden.

De toegang tot de garagedekken was op de 'Norman Atlantic' niet afgesloten

Eenmaal er op een garagedek brand uitbreekt, is die moeilijk te controleren. Passagiers hebben geen andere keuze dan naar het bovendek te vluchten in de hoop dat ze daar uit de rook kunnen blijven en dat het dek niet te heet onder de voeten wordt. Voor sommigen was het echter te laat om te vluchten en de kans bestaat dat er in Brindisi op de garagedekken nog lijken zullen aangetroffen worden.

Hoeveel dat er kunnen zijn, is onduidelijk. Nu blijkt dat de passagierslijst niet accuraat was, zodat het onmogelijk is om te zeggen hoeveel vermisten er zijn en hoe groot de tol van de brand is. Het is in alle geval te hopen dat deze ramp de zuiderse attitude ten opzicht van veiligheidsregels zal doen veranderen.