U-bocht of uit de bocht

Koen Heinen

Koen Heinen

Redacteur Flows.be

De deelname van Open Vld aan de nieuwe Vlaamse regering werd door de actiegroepen stRaten-generaal en Ademloos gezien als een U-bocht. Voor de verkiezingen hadden de liberalen het BAM-tracé immers nog afgezworen, maar nu ze in de regering zitten, willen ze nog wel voluit gaan voor een zo ruim mogelijke overkapping van de Antwerpse Ring maar de tegenstand tegen het BAM-tracé lijkt van de baan.

Mogen we er met N-VA'er Ben Weyts bevoegd voor Mobiliteit en Openbare Werken vanuit gaan, de slogan van zijn partij ‘denken, durven, doen’ in gedachte, dat er nu eindelijk schot komt in het dossier van de Oosterweelverbinding? Hopelijk gaat het project niet financieel uit de bocht net nu er binnen de coalitie eensgezindheid lijkt. Bevoegd voor Financiën, heeft Annemie Turtelboom natuurlijk ook een vinger in de pap te brokken. Net die financiering van het Oosterweelproject kwam de afgelopen weken weer in een slecht daglicht. Europa plaats immers een vraagteken bij de constructie die de (vorige) Vlaamse regering in elkaar heeft gestoken nadat van de financiering via de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) werd afgestapt. De financiering zou nu via Liefkenshoektunnel lopen en zodoende buiten de Vlaamse begroting vallen. Maar volgens Europa slaat Vlaanderen daar de bal mis en dreigt dan ook Liefkenshoektunnel onder de begroting te vallen. Ondertussen is het kostenplaatje van het project aangedikt tot 3,25 miljard euro.

De nieuwe Vlaamse regering wil met een begroting in evenwicht beginnen en moet al fors besparen. In haar regeerakkoord heeft ze nochtans aangegeven dat ze de nieuwe Scheldekruising als de grootste prioriteit ziet en ze de beslissing van de vorige regering wat het tracé betreft trouw wil blijven. Ik ben benieuwd.