OPINIE: Tussen A en Z ligt een heel alfabet

Bart Timperman, hoofdredacteur Flows

De kogel is door de fusiesluis. Antwerpen en Zeebrugge starten formele gesprekken over een fusie. Er zijn veel redenen om dat goed te vinden. Al was het maar omdat elkaar beconcurreren voor een plekje op een zakdoek vooral slecht is voor de zakdoek.

Bart Timperman, hoofdredacteur Flows

In de wereldwijde business die scheepvaart vandaag is, zijn Antwerpen en Zeebrugge uiteindelijk één vlekje op de wereldkaart. Je kan het aan de gemiddelde Chinees amper uitleggen dat hij op enkele maanden tijd twee missies ontvangt van twee verschillende Vlaamse havens. Het complexe handboek 'Vlaanderen voor Chinezen' wordt met deze stap dus gelukkig een hoofdstuk dunner.

Veel belangrijker nog is dat een samenwerking toelaat om de schaarse middelen beter te benutten. De uitdagingen van de toekomst op het vlak van digitalisering, energie en milieu zijn van die aard dat je ze beter samen aanpakt. De zorgen rond energie en milieu verschillen niet echt op een afstand van enkele tientallen kilometers. En op die twee plekken allerlei applicaties gaan ontwikkelen om hetzelfde te doen: voor dat soort dwaasheid hebben ze ooit het vierletterwoord stom uitgevonden.

Draagvlak

Daarnaast is er nog het veelbesproken maatschappelijke draagvlak. Dat wordt de komende jaren zwaar op de proef gesteld. De haven van Antwerpen zit nu al heel scherp in het vizier van allerlei activisten die bij elke investering of beweging de oorlogstrom laten roffelen. En de nieuwe zeesluis voor Zeebrugge zal er ook niet zonder juridische slag of stoot komen. Zonder voldoende draagvlak wordt het zelfs voor heel havenloyale politici moeilijk om bepaalde dossiers te verdedigen. Door samen te werken bouw je niet alleen communicatief een sterker verhaal. Je haalt ook een pak argumenten van de tegenstanders weg door samen naar efficiëntie, mobiliteit, welzijn en milieu te kijken.

CEO's

Maak u geen illusie. Het zal zijn tijd nog duren voor de twee havens van Antwerpen en Zeebrugge effectief onder een holding of binnen een fusie opereren. Tussen A en Z ligt een heel alfabet. Er spelen nu eenmaal gevoeligheden die met de nodige tact moeten aangepakt worden. West-Vlamingen en Antwerpenaars hebben nu eenmaal hun trots. Maar met goede wil en diplomatie kan veel. De grensoverschrijdende fusie North Sea Port bewees dat het kan. Of dacht u dat Zeeuwen en Gentenaars niet verschillend zijn? Daar werd zelfs een oplossing gevonden voor een mogelijke clash van ego’s door met twee CEO’s te werken. En wie weet: mogelijk lost de voorzittersverkiezing bij de CD&V dat probleem voor de AZ-fusie nog vroeger op.

Fusieschepen

Tussen de intentieverklaring voor de fusieoperatie North Sea Port en de ondertekening van de fusie zelf verliep 1 jaar, 1 maand en 1 dag.  Benieuwd of de onderhandelaars het verhaal van A tot Z ook zo snel rond krijgen. Maar laat die snelheid vooral geen fetish zijn. Kwaliteit primeert. Vergeet niet dat er ook nog moet gepraat worden over de fusie tussen de besturen op linker- en rechteroever in Antwerpen. Het lijkt erop dat de havenschepen eventjes voltijds fusieschepen wordt ... 

(Lees hier de Flowspublicatie 'Havens van Antwerpen en Zeebrugge starten fusiegesprekken' en de eerste reacties op de fusiegesprekken.)