Over dinosaurussen en ratten in de lijnvaart

Stefan Verberckmoes - Flows

Stefan Verberckmoes - Flows

Editor-in-chief

Bij gereputeerde consultants als Alphaliner of Drewry klinken de voorspellingen voor de lijnvaartsector alsmaar onheilspellender. Dat is deels terecht.

Volgens Alphaliner is 4% van de containervloot (bijna 800.000 teu) intussen al werkloos en worden er sinds kort weer schepen koud opgelegd. We zijn nog ver van de piek van anderhalf miljoen inactieve slots van december 2009, maar het tempo waaraan de werkloze vloot blijft groeien doet wel terugdenken aan het crisisjaar 2009.

Drewry heeft er deze week ook nog eens op gewezen dat de balans tussen vraag en aanbod verder scheeftrekt omdat het ladingaanbod dit jaar met 2,2% en de vlootcapaciteit met 7,7% groeit. Ook op dat vlak komen we terecht in de situatie van het voor de carriers rampzalige boekjaar 2009.

Bij een vergelijking tussen 2009 en 2016 moeten wel twee belangrijke nuances aangebracht worden. Dankzij de grotere schepen (die de overcapaciteit in de hand hebben gewerkt) zijn de slotkosten gedaald en ook de huidige bunkerprijs is in vergelijking met de voorgaande jaren een ‘meevaller’.

Dat de malaise in de scheepvaartsector aanhoudt en de normale cyclische heropleving uitblijft, wordt wel stilaan gevaarlijk voor sommige middelgrote carriers. Deze week hebben we nog gemeld dat de twee grote Zuid-Koreaanse rederijen hun bulkactiviteiten willen afstoten om aan vers geld te geraken. De verkoop van familiezilver kan rederijen even uit de problemen helpen, maar anderzijds worden die carriers dan wel nog meer afhankelijk van de in moeilijkheden verkerende containersector.

Van de nieuwe generatie mega-containerschepen zijn er zoveel, dat ze niet meer allemaal gevuld geraken

Yoo Kijune, de Zuid-Koreaanse minister voor maritieme zaken, vreest dat er op termijn kleine en middelgrote rederijen zullen verdwijnen. Hij maakte onlangs tijdens de Danish Maritime Days een vergelijking met de dinosaurussen, die destijds uitgestorven zijn omdat er niet voor iedereen voldoende eten is. Van de nieuwste generatie mega-containerschepen zijn er intussen ook al zoveel, dat ze niet allemaal meer gevuld geraken.

De Zuid-Koreaanse carriers staan nu voor een dilemma, want zij hebben nog geen schepen van 18.000 tot 20.000 teu besteld. De vraag is ook of ze dat willen en kunnen doen, want de containerdiensten van Hanjin hebben volgens Alphaliner sinds 2009 al een gecumuleerd verlies van 700 miljoen dollar opgeleverd. Bij Hyundai Merchant Marine is dat 500 miljoen dollar. Het doet Alphaliner concluderen dat beiden nu als ratten in de val zitten.