OPINIE: Wijsheid en moed gewenst aan CEO Zeebrugge Tom Hautekiet

Roel Jacobus

Roel Jacobus

Vandaag 1 oktober start Tom Hautekiet als nieuwe CEO van de haven van Zeebrugge. De ervaren privémanager mag meteen aan de diepe kant in het zwembad springen voor stevige uitdagingen zoals de coronacrisis, de brexit en de samenwerking met Antwerpen.

Beste Tom, deze ochtend bent u officieel gestart als nieuwe CEO van MBZ. Dit engagement biedt tijd en ruimte om iets moois neer te zetten. Uw voorganger Joachim Coens was er 18 jaar, daarvoor zetelde Fernand Traen 26 jaar en diens voorganger Pierre Vandamme leidde de haven niet minder dan 36 jaar lang. Om maar te zeggen: het duurzaam uitbouwen van een wereldhaven doe je niet van vandaag op morgen.

Het aanwervingscomité verkoos u uit maar liefst 110 kandidaten. Daarbij werd de deur opengezet voor managers uit de privésector. Dat is een stijlbreuk met de Brugse traditie dat het leiden van de haven – waarvan de Stad quasi volledige eigenaar is – een gegeerd politiek mandaat was.

Chinezen en brexit

Er werd gezocht naar iemand met internationale ervaring en een commercieel profiel. Het selectiecomité was onder de indruk van de manier waarop u bij multinational Bekaert uit Zwevegem – uw woonplaats – een afdeling uitbouwde tot een succesvolle eenheid met wereldwijd zevenhonderd medewerkers. U reisde naar verluidt een spreekwoordelijke honderd keren naar China. Wie daar voet aan de grond krijgt, kent zijn wereld. Gezien de Chinezen opstomen naar een leidende positie in de mondiale handel – ook in Zeebrugge zijn ze steeds nadrukkelijker aanwezig – kan het geen kwaad om voeling te hebben met hun manier van denken en handelen.

Zeebrugge heeft zich tot in de puntjes voorbereid om 'brexitproof' te worden maar het werkelijke verloop wordt onvoorspelbaar

Er wachten u stevige uitdagingen. COVID-19 stortte de mondiale economie en maatschappij in de grootste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog. Wat daarvan de concrete gevolgen zijn, zien we in Zeebrugge aan het grote verlies van autotrafiek, het wegvallen van de cruiseschepen en het opdoeken van de enige Belgische passagierslijn naar het Verenigd Koninkrijk. Van het VK gesproken: met meer dan 40% van de goederentrafiek gelieerd aan de Britse markt, ligt Zeebrugge in de frontlinie voor de gevolgen van de aankomende brexit. MBZ heeft zich tot in de puntjes voorbereid om ‘brexitproof’ te worden maar het werkelijke verloop wordt onvoorspelbaar.

Spreidstand met Antwerpen

In de bijna 125 jaar dat de vennootschap Maatschappij van de Brugse Zeehaven opgericht werd, staat  ze voor wellicht de meest ingrijpende beslissing van haar bestaan. Er wordt gewikt en gewogen over een samenwerking met Antwerpen. De scenario’s variëren van een losse alliantie voor bepaalde deeltrafieken of projecten tot, aan de andere kant van het spectrum, een complete fusie. Ook daarin wordt van u een wijze, toekomstgerichte en moedige bijdrage verwacht. Het wordt een spreidstand voor verzoening tussen lokale en landelijke belangen en sentimenten.

We wensen u bovenal veel arbeidsvreugde. Geen enkele sector is boeiender dan de maritieme want je zit op de eerste rij aan het venster op de wereld. Geniet van de grootste autohaven ter wereld, de draaischijf van shortsea-roro, de opkomende containerbusiness, de energietrafieken, de ontluikende Maritieme Logistieke Zone, hopelijk binnenkort weer de cruises en nog veel meer moois dat Zeebrugge te bieden heeft. U bent gelukkig een West-Vlaming, dus u weet al wat werken is. Fair winds!

Bedankt Rik

P.S. Een grote proficiat aan Rik Goetinck die als CEO ad interim veel meer deed dan zomaar op de winkel te passen. Een crisis van het kaliber COVID-19 is niemands gedroomde scenario voor een fin de carrière. Maar als ervaren kapitein stuurde hij de haven doorheen de storm. Dat Rik nog een jaar aan boord blijft, is goed nieuws want een betere peter voor de nieuwe CEO bestaat er wellicht niet.

Roel Jacobus