OPINIE: Transporteurs 'zonder wielen' krijgen het nu écht moeilijk

Philippe Van Dooren

De economie trekt aan terwijl het chauffeurstekort groeit. De voorspelde capaciteitskrapte is nu een werkelijkheid. Dat betekent aantrekkende transportprijzen. En toch zitten veel vervoerders met de handen in het haar: zij die ervoor kozen om de uitvoering van hun transporten uit te besteden aan onderaannemers. Die transporteurs ‘zonder wielen’ hangen donkere wolken boven het hoofd.

Philippe Van Dooren

Redacteur Flows.be

De Transport Market Monitor voor het derde kwartaal bevestigde wat veel vervoerders al maanden verkondigen: de transportcapaciteit komt zwaar onder druk. Dat is niet alleen in België het geval, maar ook elders in Europa. Het fenomeen bestaat al enkele jaren in de Verenigde Staten en ook daar is de belangrijkste oorzaak het chauffeurstekort. Moesten nieuwe vrachtwagens met een chauffeur achter het stuur geleverd kunnen worden, dan zou de truckverkoop exploderen.

De oorzaken van het chauffeurstekort zijn ondertussen goed gekend. Daar zal ik het dan ook niet over hebben. Ook de gevolgen beginnen zichtbaar te worden: vervoerders kunnen het zich veroorloven om de transportprijzen te verhogen. Volgend jaar zouden ze met vijf, mogelijk acht procent stijgen, zo horen we in de markt.

Dat is voor alle vervoerders goed nieuws, behalve voor zij die geen eigen vloot hebben. Veel vervoerders zijn voor hen beginnen rijden omdat er te weinig werk was. In de tariefonderhandelingen moesten die onderaannemers zeer toegeeflijk zijn. Maar de rollen zijn nu omgekeerd. De kans is groot dat hun onderaannemers nu bovengemiddelde prijsverhogingen zullen vragen, waardoor de marges van de vervoerders ‘zonder wielen’ onder druk komen te staan. Soms zullen onderaannemers nu zelfs weigeren om verder voor hen te werken: zij hebben nu werk zat en kunnen hun vloot door het chauffeurstekort niet uitbreiden.

De kans is groot dat onderaannemers nu bovengemiddelde prijsverhogingen zullen vragen, waardoor de marges van de vervoerders ‘zonder wielen’ onder druk komen te staan.

Daarbij speelt een tweede factor: die ‘truckloze’ vervoerders kunnen niet meer zo gemakkelijk terugvallen op Oost-Europese onderaannemers: ook zij kennen het fenomeen van het chauffeurstekort en de detacheringsregels worden aanzienlijk aangescherpt.

Het is dan ook geen wonder dat geruchten de ronde doen dat een van de grootste vervoerders ‘zonder wielen’ van Europa op zoek is naar een grote transporteur ‘met wielen’ om over te nemen. Ook kleinere spelers – onder andere in het groupageverkeer – zouden momenteel op zoek zijn naar een overname om hun transportcapaciteit veilig te stellen.

Zelfrijdende trucks zijn nog niet voor morgen. Daarom staat het in de sterren geschreven dat de komende maanden verschillende ophefmakende overnames zullen gebeuren.