OPINIE: Na het coronavirus ook het cijfervirus bestrijden

Bart Timperman, hoofdredacteur Flows

De medische wereld kan amper inschatten of het coronavirus echt een pandemie wordt. En toch zien we tegelijkertijd al platformen die menen de economische impact in totaalcijfers te kunnen geven. Wij proberen door dat virus niet besmet te raken.

Bart Timperman, hoofdredacteur Flows

"Meer dan 2 miljoen teu verloren." "Coronavirus kan containerlijnen 1,7 miljard dollar omzet kosten." "Maersk hardst getroffen door corona." Het zijn drie titels uit een massa artikels en analyses die de voorbije 24 uur op internationale maritieme en logistieke websites te vinden zijn. De hamvraag hier is hoever die artikels geïnfecteerd zijn door het de-waan-van-de-dag-virus.

De verleiding voor elke journalist is groot om mee te gaan in deze stoom van 'informatie'. Want oh ironie, in ons vak is een artikel dat viraal gaat, vaak synoniem voor een schouderklopje van de uitgever. Vaak terecht, want een grote interesse bij de lezer wijst nu eenmaal vaak op een grote relevantie.

Toch is het zeer riskant om mee te gaan in een cijferopbod over de impact van het coronavirus. Want de enige zekerheid die we hebben, is onzekerheid. De CEO van Maersk waarschuwde al terecht voor 'aanzienlijke onzekerheden' voor 2020 vanwege het virus. En de financiële pers stipt aan dat CMA CGM in maart 400 miljoen dollar aan kredietlijnen moet herfinancieren, wat in dit onzekere klimaat geen cadeau is. Enzovoort. Zo zal elke speler in de lijnvaart en bij uitbreiding de hele logistiek, wel wat coronakatten moeten geselen.

Ratio

Gezond verstand in een koel hoofd is in koortsige tijden een zeer sterk medicijn. Anders kom je in gevaarlijke toestanden terecht. Kijk maar naar de beursklap van gisteren. Veel emotie, weinig ratio. Weinig ratio, zwaar verlies.

Dat gezond verstand leidt ons op dit moment tot de volgende conclusie. Op korte termijn zal de impact zeker in de volumes te zien zijn. Dat de jaarcijfers 2020 hier ook invloed van zullen ondervinden, is eveneens voorspelbaar. Maar nu al uitspraken doen in absolute cijfers over volumes of financiële verliezen, is niet echt verstandig.

Baxter

Om te beginnen is elke speler in de economie in zekere zin vergelijkbaar met het menselijk lichaam. Er zijn gezonde exemplaren. Die kunnen ook al eens ziek zijn, maar meestal hebben ze weerstand genoeg. Lees: sommige spelers, zoals Maersk hebben wel een oorlogskas. Er zijn ook ongezonde mensen die regelmatig aan een baxter hangen. Die zijn natuurlijk iets gevoeliger voor nieuwe ziektes. En ze durven al sneller het loodje leggen. In de lijnvaart is het met andere woorden uitkijken of de overheden in het Verre Oosten de baxters van sommige spelers blijven bijtanken. En uitkijken hoeveel water de spelers maken die een (te) grote schuldgraad torsen.

Positief

En dan hebben we het nog niet gehad over de opportuniteiten die elke crisis biedt. 'Never waste a good crisis', zou Churchill ooit gezegd hebben. Wie weet staat onze website over enkele weken/maanden vol met nieuws over ondernemingen die bezwijken onder de compenserende transporten die de ontstane tekorten moeten aanvullen. H.Essers kan overigens nu al getuigen over positieve effecten van de hele coronatoestand. Ook die zijn niet te becijferen.

Kortom: wij willen proberen om met Flows.be niets koortsig op elke 'coronamug' te meppen die voorbij ons beeldscherm zoeft. We rapporteren de feiten als er aantoonbare gevolgen zijn voor bedrijven of groepen in onze zakelijke omgeving. En we brengen cijfers pas als we zeker zijn van hun betrouwbaarheid en relevantie.