OPINIE - Lng-bunkering: de kip komt eindelijk uit het ei

Stefan Verberckmoes

De voorbije weken heeft het concept van lng-bunkering enkele stevige duwtjes in de rug gekregen. Actie is nodig, want de scheepvaartsector lijkt nog steeds de impact van de nieuwe emissienormen van 2020 te onderschatten.

Stefan Verberckmoes

Shipping Analyst

Vanaf 1 januari 2020 mogen zeeschepen in principe wereldwijd geen zware dieselolie meer verstoken, tenzij ze met rookgasreinigers (scrubbers) zijn uitgerust. Schepen zonder scrubbers zullen duurdere zwavelarme bunkers moeten inslaan of overschakelen op aardgas als brandstof.

Het gaat om een ingrijpende verandering voor de scheepvaart, die eerder al de overstap van zeilboot naar stoomboot maakte, en nu van de heavy fuel af moet. Hoewel een overschakeling op aardgas het broeikaseffect niet ten goede komt, zal de uitstoot van schadelijke stoffen wel fors verminderen.

Tot nu toe was de overstap naar lng vooral een kip-of-eiverhaal. Heel wat rederijen willen pas op lng-bunkering overschakelen als ze zeker zijn dat er wereldwijd gas gebunkerd kan worden, terwijl de brandstofbevoorraders aarzelen om lng-bunkerschepen te laten bouwen uit vrees dat er te weinig klanten zullen zijn.

CMA CGM heeft als eerste grote containerrederij de moedige beslissing genomen om negen megaschepen van 22.500 teu te bestellen die op vloeibaar aardgas zullen varen. De nieuwbouwschepen krijgen een reusachtige 18.600 kubieke meter grote gastank onder het stuurhuis en de energiereus Total die zopas nog de lng-divisie van Engie overnam, onderhandelt nu met Aziatische scheepswerven over de bouw van een bunkerschip dat het lng aan die megamaxschepen zal leveren.

Ook in de shortseasector waar de emissienormen al langer verstrengd werden, komt er nu beweging. Dankzij de recente beslissing van de Duitse reder Gerd Wessels om nog eens drie feederschepen uit te laten rusten met dual-fuelmotoren, zullen er eind volgend jaar al acht containerschepen in de Baltic zijn die op gas varen. Zij voegen zich bij het selecte lng-clubje waartoe tot nu toe vooral Scandinavische roroschepen behoren.

De uitbouw van lng-bunkerinfrastructuur, waarin de Zeebrugse haven zich als pionieer toonde, zal op gang komen

Er komt dus schot in de zaak: er breekt een kuiken uit het spreekwoordelijke ei en de uitbouw van lng-bunkerinfrastructuur, waarin de Zeebrugse haven zich als pionieer toonde (foto), zal op gang komen. Er is wel nog een lange weg te gaan: we weten nu dat er over een paar jaren al zeker 29 containerschepen op lng zullen varen. De totale containervloot telt vandaag evenwel 6.031 schepen.

De overschakeling naar schonere energie is een goede zaak, maar we mogen ook niet naïef zijn. De zware olie die de schepen nu verbranden, is een restproduct van het raffinageproces. Wat zal er in de toekomst met die klonterende vieze oliemassa gebeuren? Als men die gaat beginnen verbranden in krachtcentrales, verschuift de uitstoot van schadelijke stoffen gewoon van zee naar land en is het klimaat geen stap vooruit.

Verwacht wordt ook dat de ‘vergroening’ van de scheepvaart zal leiden tot extra trafiek, want zwavelarme brandstoffen zullen met tankers worden ingevoerd uit gebieden waar die aan een lage kostprijs geproduceerd kunnen worden. Extra tonnen voor de havens dus, maar ook weer meer (vervuilend) scheepvaartverkeer.