OPINIE: Expediteurs moeten open kaart spelen

Sven Goyvaerts

De maritieme business is een spel waarin men risico’s neemt en probeert de eigen winst te maximaliseren. Zullen traditionele expediteurs erin slagen om voordelen van digitale samenwerking te benutten of worden ze uitgespeeld?

Sven Goyvaerts

Onze expediteurs zijn traag in het implementeren van innoverende technologieën. De grootste oorzaak van die traagheid blijkt onwetendheid over te behalen voordelen. Dat beschrijft Pauline Van Doren in de masterscriptie waarmee ze de VEA-prijs 2017 won. Haar proefschrift ‘Digitale innovaties in de logistieke dienstverlening’ werpt belangrijk licht op deze acute problematiek.

Copromotor van haar thesis is Valentin Carlan, onderzoeker aan de universiteit van Antwerpen en meervoudig hackathonlaureaat. In een interview vorig jaar na zijn overwinning op de eerste hackathon van de haven zei hij: “De maritieme business is een spel waarin men risico’s neemt en probeert de eigen winst te maximaliseren.” Maar welk spel wordt er precies gespeeld?

Blufpoker

De vergelijking met een kaartspel is snel gemaakt. De verschillende actoren in het goederentransport zitten aan hun kant van de tafel en proberen een slag te slaan. Niemand krijgt elkaars kaarten te zien en daarop wordt geld ingezet, als in een spelletje poker.

Achter de kaarten verschuilt de traditionele expediteur zich. Hij is gebaat bij het gebrek aan transparantie in het spel. Zelfs al krijgt hij slechte kaarten toebedeeld, door mee te bluffen houdt hij zichzelf overeind.

Expediteurs konden in het verleden extra winsten binnenhalen door niet alles te vertellen aan hun klant. De eigen inefficiënties werden toegedekt of simpelweg doorgerekend. Dat verhaal loopt stilaan op zijn eind.

Solo niet slim

Gelukkig zijn we in onze contreien voor een ander kaartspel gekend. Vroeger speelde ik vaak kleurenwiezen. Het opzet daarvan verschilt duidelijk van poker omdat er ook moet worden samengespeeld. Vooraleer een ronde van start gaat, wordt er geboden in troef. Dat geeft de kans om samen met iemand anders een tijdelijke alliantie af te sluiten. Met uitzonderlijk goede kaarten kan je solo gaan, al is dat zeker niet altijd even slim.

Net zoals de logistieke dienstverleners worden de softwareleveranciers in de sector verondersteld om samen te werken met disruptieve platformen die zich aandienen. Pauline Van Doren stuurt aan op het uitbouwen van totaaloplossingen voor de klant. Er vindt een evolutie plaats naar interoperabiliteit onder bedrijven en meer openheid om netwerkvoordelen uit te buiten.

Wanneer de expediteur zijn speelveld beschouwt, denkt die dan al genoeg in termen van samenwerking? Of wordt het straks nog grote miserie op tafel?

Sven Goyvaerts

Voor wie interesse heeft in innovatie en wat wil bijleren, is er twee keer goed nieuws. Morgen valt bij de abonnees van Flows het printmagazine op de mat. Dat is volledig gewijd aan innovatie. Naar aanleiding van dat magazine organiseert Flows morgen ook een ontbijtsessie over het onderwerp. Meer info vindt u hier.

Reageren? Mail naar opinie@flows.be.