OPINIE: Een half miljoen euro voor een pak imagoschade

Bart Timperman, hoofdredacteur Flows

De investering van Havenbedrijf Antwerpen van een klein half miljoen euro in een nieuw logo en nieuwe baseline, krijgt een zure bijsmaak. Het havenbedrijf maakte het cijfer pas bekend onder dwang. Een pijnlijke uitschuiver...

Bart Timperman, hoofdredacteur Flows

Bijna een half miljoen voor een logo. Het is toch even slikken als je de cijfers zwart op wit in de krant leest. Zeker als je weet dat de hele logokwestie door heel wat private havenondernemers in Antwerpen al meteen op hoongelach werd onthaald. Marketingspecialisten zullen ongetwijfeld, liefst gebruikmakend van eveneens dure powerpoints, doorspekt met trendy jargon, perfect kunnen uitleggen waarom een logo dat niet echt veel verandert, zoveel moet kosten. En waarom dat überhaupt zo hoognodig was. De gemiddelde hands-on-ondernemer in de haven, die vaak ook op de kleintjes moet letten, zal niet onder de indruk zijn. Nog minder onder de indruk waren ze toen in het bijhorende filmpje ook foute beelden opdoken van een Engelse haven. 

Het meest bedroevende aan het hele verhaal is niet het prijskaartje, niet de beeldblunder of ook niet een logo dat eigenlijk amper verandert. Veel schrijnender is dat een collega van Gazet van Antwerpen een procedureslag moet voeren om aan deze cijfers te komen. Dat de Commissie Openbaarheid van bestuur het Havenbedrijf nu verplicht om de cijfers na de hardnekkige weigering toch publiek te maken, zorgt voor een imagoschade die je met geen logo of half miljoen goedmaakt.

Voor de tweede keer op zeer korte termijn wordt het Havenbedrijf verplicht om de wet rond de openbaarheid van bestuur na te leven. Het management van Havenbedrijf Antwerpen heeft zo helaas de indruk gewekt zich boven alles verheven te voelen. En, veel erger nog, het laat vermoeden dat het zich misschien schaamt voor deze uitgaven. Of erger nog: dat het iets te verbergen heeft. Hoe droevig is dat …

In tijden waar de haven in het vizier ligt van actiegroepen allerhande, denk maar aan de burgerbeweging en de milieujongens over INEOS, is zo’n verkrampte houding zowat het domste wat je kan doen. In een omgeving waarop alles binnen de kortste keren online gaat en informatie meteen wordt gedeeld, waar participatie in alle programma's wordt aangevinkt, is transparantie de enige zinvolle opstelling. Hoe wil je in godsnaam de burger overtuigen van de noodzaak van een nieuw dok, van de meerwaarde van grote investeringen, als je op een heel eenvoudige vraag naar informatie een middelvinger opsteekt? Zoals de Commissie Openbaarheid van bestuur in haar motivatie over dit dossier stelde: de transparantie van de werking van het Havenbedrijf als bestuursinstantie heeft groot maatschappelijk belang.

Een troost: het Havenbedrijf is niet alleen in het gestuntel met 'krommunicatie'. U zag toch ook die potsierlijke Oosterweelmascotte met gekleurde laarzen? Amai mijn botten. Corneel van Oosterweel loodst u door de file ... Alsof vastzitten in een verkeersknoop leuker wordt als je een rare vogel ziet. Gelooft er nu echt iemand dat dat uilskuiken ergens goed voor is? Deze vogel kroop ongetwijfeld ook uit het ei van een dure marketingdruïde. Bij deze een (gratis!) voorspelling na het vakkundig ontleden van een journalistenmaag vol powerpoints: na de eerste monsterfiles wordt het teveel voor Corneel.

Bart Timperman